METHODOLOGICAL PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE FOR TEACHING STUDENTS IN MIDDLE GRADES OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.4.18

Keywords:

preparation, future teachers of Ukrainian language and Literature, substantive and methodological support, educational environment, language and methodological training, teaching students in middle grades of the New Ukrainian School.

Abstract

The article outlines the substantive and methodological support for the preparation of future teachers of Ukrainian language and literature for teaching students in the New Ukrainian School (NUS). Emphasis is placed on issues of quality language education in the context of a state of war, peculiarities of implementing the Concept of the New Ukrainian School, the main feature of which is to develop updated knowledge and skills and apply them in real-life and professional situations, as well as to shape attitudes based on values. It is noted that the creation of a modern educational environment, the implementation of innovative teaching technologies and tools of the NUSh in the educational process necessitate the renewal of approaches and modernization of the content of professional and methodological training of future teachers of Ukrainian language and literature for teaching students in the NUSh in higher education institutions. Updated educational programs for the training of future teachers of Ukrainian language and literature are outlined, which have an interdisciplinary and socio-economic orientation, are oriented towards modern scientific achievements in the field of philology, pedagogy, language, and literature teaching methodology; take into account the specifics of the work of Ukrainian language and literature teachers who possess fundamental knowledge and relevant competencies in the field of pedagogy, psychology, and secondary education methodology; are able to provide competency-based teaching of Ukrainian language, literature, and solve tasks in the professional sphere characterized by uncertainty and complexity. An updated working program of language and methodological training of future teachers of Ukrainian language and literature is outlined on the basis of a competency-based approach, in particular subject-methodological competence as the ability to: apply in-depth knowledge of Ukrainian language theory, Ukrainian literature to solve professional tasks, present their own interpretation of literary (linguistic) phenomena; apply cognitive-discursive skills in creating coherent monological and dialogical texts in oral and written forms; apply different stylistic and genre units when producing texts, considering the communicative situation and communicative task; model the content of teaching Ukrainian language and literature, English language; develop subject and key competencies and cross-cutting skills, values in accordance with mandatory student learning outcomes; select, use, create effective teaching, upbringing, and student development methodologies and technologies; apply, improve, create appropriate didactic support for the educational process taking into account the specifics of electronic, mobile, and blended learning technologies. Using examples from the course of Ukrainian language teaching methodology in general secondary education institutions, exercises are demonstrated that will help diversify the educational process of Ukrainian language and make it modern.

References

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text.

Вивчення української мови стало найбільшим трендом 2022 року в Duolingo. URL: https://www.platfor.ma/na-platformi-duolingo-vyvchennya-ukrayinskoyi-movy-stalo-najbilshym-trendom-2022-roku/.

Ажнюк Б.М. Українська мова і українська держава: стенограма доповіді на засіданні Президії НАН України 9 листопада 2022 року. Вісник НАН України, 2023. № 1, с. 68–72. https://doi.org/10.15407/visn2023.01.067.

Презентація моніторингового дослідження якості освіти в умовах воєнного стану: результати тестування учнів 6, 8 класів з української мови та математики. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/08/Testuvannya_

uchniv_6_8_klasiv_matematika_ukrainska_mova_SQE-SURGe-2023_presentation.pdf.

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Офіційний вебпортал парламенту України. URL: http://surl.li/nydd.

Як Нова українська школа виявилася сильнішою за війну. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3767770-ak-nova-ukrainska-skola-nus-viavilasa-silnisou-za-vijnu.html.

Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Бібік Н.М. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с

Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова)» підготовки магістра. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/opp/proekt/proekt_opp_serednya_osvita_ukr_angl_2024_

magistrat_d00b4.pdf.

Модельна навчальна програма «Українська мова. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / укл.: Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. URL: https://drive.google.com/file/d/1ngp-IBriUmeHFzzN-7QxjTU14_c9BRE0/view.

Семеног О.М., Калинич О., Дятленко Т.І., Білясник М.Д., Гапон Л. Українська мова : підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль : Астон. 2024. URL: https://lib.imzo.gov.ua/konkursniy-vdbrpdruchnikv-

dlya-7-klasu/movno-lteraturna-osvtnya-galuz/ukranska-mova/ukranska-mova-pdruchnik-dlya-7-klasuzakladv-

zagalno-seredno-osvti-avt-semenog-o-m-kalinich-o-v-dyatlenko-t--blyasnik-m-d-gapon-l-o/.

Дорожня карта за підручником «Українська мова» для 7 класу закладів загальної середньої освіти / автори: О. Семеног, О. Калинич, Т. Дятленко, М. Білясник, Л. Гапон. Тернопіль : Астон, 2024. URL: https://aston.te.ua/userfiles/file/dorozhnya_karta_2024_.pdf.

Published

2023-12-22

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY