PHONETIC EXPRESSIONS OF RECURRENCE IN THE TEXTS OF UKRAINIAN WRITERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.6Keywords:
recurrence, phonetic methods, phonology, rhythm, assonance, alliteration, onomatopoeiaAbstract
The article examines phonetic recurrence, which is considered one of the oldest and most common poetic methods in Ukrainian literature. It is an important means of creating sound harmony, emotional coloring and emphasizing semantic accents in the text. In addition, it demonstrates how the recurrence of certain sounds forms rhythm and melody, which emphasizes the significance of individual words and ideas, allowing the reader to immerse themselves more deeply in the atmosphere of the work.The author reveals in detail various aspects of phonetic methods, such as alliteration, assonance, rhythm and onomatopoeia.Examples of the use of these means in the works of Ukrainian writers of different literary periods are given, which emphasizes their role in creating vivid images and conveying emotions. Alliteration, for example, provides sound harmony and enhances emotional impact, adding rhythm and fluidity to speech, while assonance promotes melody and contributes to the formation of images that are easy to remember.It should be added that the work analyzes rhythm as a factor that gives the text dynamics and forces the reader to actively experience the events described in the text. Attention is drawn to various methods of creating rhythmic patterns, which may include the reiteration of words, constructions and syntactic elements. The article emphasizes that such rhythmic structures not only shape the emotions of the characters, but also enhance the drama of the situation.The author believes that the study of this phenomenon in Ukrainian literature opens up new prospects for the analysis of texts, because phonetic recurrence has deep traditions and is actively used in works of art. The conclusions of the article argue that recurrence, as an important tool of the artist, contributes to the creation of a unique artistic world, making literature more expressive and emotionally rich. The study of phonetic recurrence not only confirms the high level of literary skill of the authors, but also opens up new horizons for further research in this area.
References
Чернікова О. І. Класифікація звукових повторів як складової поетики художнього тексту (на матеріалі творів Дж. Р. Р. Толкієна). Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Філо- логічні науки. 2011. Вип. 27. С. 345–351.
Стецик М. С., Ковач Г. Й. «Від душі поета – у душу слухача» (поетичний звукопис Ліни Костенко). Науковий вісник ДДПУ імені І. Франка. Серія: Філологічні науки (мовознавство). 2021. № 15. С. 180–187.
Мішеніна Т. М. Авторські фонетичні стилістичні засоби в поетичному мовленні Миколи Вінграновського. Актуальні проблеми філології і методики викладання мов: зб. наук. праць. Кривий Ріг, 2007. Вип. 5. С. 88–95.
Ніколаєнко О. І. Ритміко-звукові особливості епіграм. Studia linguistica. 2012. Вип. 6 (1). С. 308–314.
Кабиш М. Ю. Звукопис в українській поезії першої половини ХХ століття: семантика, функції: дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Київ, 2015. 267 с.
Науменко О. В. Фоностилістика поезії Едгара Аллана По та її відтворення у перекладах: дис. … канд. філол. наук: 10.02.16. Одеса, 2018. 241 с.
Головко Андрій. Бур’ян. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=520.
Вовчок Марко. Інститутка. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=457.
Мирний Панас. Хіба ревуть воли, як ясла повні? URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=983.
Карпенко-Карий Іван. Сто тисяч. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1007.
Федькович Юрій. Три як рідні брати. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=542.
Франко Іван. Захар Беркут. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=645.
Малик Володимир. Черлені щити. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=940.