FORMING ENGLISH GRAMMATICAL COMPETENCE OF THE 10 GRADE STUDENTS WITH THE USE OF AUTHENTIC AUDIOPODCASTS

Authors

  • Hanna Podosynnikova Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko https://orcid.org/0000-0001-6123-4845
  • Kateryna Panchenko Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.28

Keywords:

the English language, authentic audiopodcast, podcasting technology, interactive foreign language teaching, interactive learning technologies, English grammatical competence, forming grammatical skills, teaching strategies, criteria of selecting audiopodcasts, «BBC Learning English Podcasts», specialized school, general secondary education institutions

Abstract

The article examines the issue of using authentic audiopodcasts and interactive podcast technology as a modern effective tool for developing upper secondary school students’ English grammatical competence. The article provides the analysis of pedagogical, methodological, and psychological literature, as well as regulatory documents of the Ministry of Education and Science of Ukraine concerning the aims and content of grammatical competence formation in Grade 10 of general secondary education. The rationale for integrating authentic English audiopodcasts into the process of developing students’ grammatical competence at the senior level of secondary school is substantiated, and the findings of a survey conducted among teachers and learners are presented. Particular attention is paid to the psychological and age-related characteristics of upper secondary school students; defines the methodological potential of authentic English audiopodcasts in grammar instruction; and characterizes the stages of developing foreign language grammatical skills with regard to grammar learning strategies and the development of learners’ critical thinking. A subsystem of exercises and an algorithm for working with authentic audiopodcasts aimed at fostering English grammatical competence among upper secondary school students are proposed. Criteria for selecting authentic audiopodcasts for developing students’ grammatical competence are determined, with «BBC Learning English Podcasts» selected within the thematic scope of the Grade 10 curriculum. Methodological recommendations for the use of authentic «BBC Learning English Podcasts» to develop English grammatical competence of Grade 10 students are provided, along with sample exercises based on the topic «Communication Technologies». The study demonstrates that the integration of authentic audiopodcasts into the grammar learning process enhances motivation, improves comprehension, and contributes to the systematic development of English grammatical competence among high school students.

References

Ніколаєва, С. Ю. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти 2020: вплив на навчання іноземних мов і культур в Україні. Іноземні мови, 2, 3–14. 2024. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2024.2.306338.

Кабінет Міністрів України. Державний стандарт профільної середньої освіти (Постанова від 25 липня 2024 р. № 851). Київ.

Pawlak. M. Grammar learning strategies: towards a pedagogical intervention. Language Teaching Research Quarterly. 2024. Vol. 39. P. 174–191.

Mohamad F., Abdul Halim N. S., Abdul Kadir Z., Abdullah N. Grammar learning strategies used by ESL undergraduate students. Asian Journal of University Education. 2023. Vol. 19, №3. P. 462–478.

Nuraini E. I., Dipta D., Virgiyanti D. F., Fachriza A., Aniesa A. Learning strategies in grammar class by EFL successful students at a pesantren-based university. English Teaching Journal: A Journal of English Literature, Language and Education. 2023. Vol. 11, №2. P. 130–138.

Turopova F. Strategies of teaching English grammar and its functions. European Science Methodical Journal. 2024. Vol. 2, №6. P. 381–385.

Шехавцова С.О., Протопопова К.О. Англомовний подкастинг як найсучасніша інтерактивно-комунікативна технологія. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки. 2019. № 7. С. 170–181.

Pandey Anu. Podcasts in Kanauji: Assisting language teaching and revitalization. Language Documentation & Conservation 18. 2024. Pp. 1–19.

Laiya R.E., Khasanah U., Sulistiani I., Sudrajat D., M M. Podcast-Mediated Students Learning English in the Second Grade of Senior High School. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama. 2022. Vol. 14(2). Pp. 1011–1024.

Bouradji A., Hattab A.H. The Impact of Using YouTube Videos and Audio Podcasts Imitation on EFL Learners’ Oral Proficiency: The Case of Master One Linguistics Students at M’sila University. 2022. 86 p.

Nurmukhamedov U., Sharakhimov S. Corpus-Based Vocabulary Analysis of English Podcasts. RELC Journal. 2023. Vol. 54(1). Pp. 7–21. https://doi.org/10.1177/0033688220979315

Бігич О. Б. Блог і подкаст технології формування міжкультурної компетентності на різних ступенях навчання іноземної мови. / О. Б. Бігич // Іноземні мови. 2017. № 3. С. 3–9.

Букач, М. М. Психолого-педагогічні аспекти соціалізації старшокласників в умовах сучасних змін. Вісник науки та освіти. Серія «Педагогіка». 2024. 3(21). С. 536–544.

Labinska B., Zenia L., Matiichuk K., Danylovych O. Information Technologies in the Formation of Foreign Language Grammatical Competence While Teaching a Language for Specific Purposes. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL. 2021. Vol. 7. Pp. 390–405.

Биконя О. П. Вимоги до рівня володіння курсантами економічної спеціальності англомовною граматичною компетентністю. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2020. №2 (5). С. 7–22.

Бігич О. Б. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика. Київ. 2013. 590 с.

Лещенко Т. О., Жовнір М. М. Технологія подкастингу як засіб набуття іноземними студентами-медиками лінгвокультурознавчої компетентності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 84, № 4. С. 49–64.

Биконя О. П., Борисенко І. В., Ігнатович Т. З. Безперервна освіта як частина сталого розвитку євро- пейської інтеграції. Modern educational strategies under the influence of the development of the information society and European integration: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 24–38. DOI: 10.30525/978-9934-26-405-4-2.

Подосиннікова Г. І. Навчання ідіоматичних предикативних конструкцій англійського розмовного мовлення на матеріалі автентичних художніх текстів. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Київ. 2002. 13 с.

Подосиннікова Г.І., Бутрим В. Методичний потенціал використання англомовних лекцій ted talks як засобу формування компетентності в аудіюванні у самостійній роботі учнів профільної школи. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. 2023. № 3. С. 136–143.

BBC Learning English. BBC Learning English: Learn English with the BBC. URL: https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english (дата звернення: 25 червня 2025 р.)

Подосиннікова Г.І., Прядка А. Forming Pre-Service English Language Teachers’ Competence In Critical Reading Through Authentic Short Stories, Іноземні мови. №4. 2024. С. 21–28.

Published

2025-11-03

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY