PROFESSIONAL PRACTICE OF MASTER’S STUDENTS-UKRAINIAN PHILOLOGISTS ON THE BASIS OF PARTNERSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.2.7

Abstract

The article outlines the peculiarities of the organization and conduct of master’s students professional practice according to the educational and professional program Secondary education (Ukrainian language and literature, English language) on the basis of partnership interaction. The requirements for the practical training of future teachers of the Ukrainian language and literature in the conditions of war are also summarized and include: training based on European criteria and standards and national practices, pedagogical partnership, introduction of info media literacy into the educational process. The specific principles of professional practice are clarified and contain student-centeredness, interdisciplinary integration, pedagogical partnership, infomedia literacy. The implementation of the principle of student-centeredness is realised in the “teacher-student” interaction, the teacher’s creation of conditions for the student’s self-development. The principle of partnership during the educational process is “manifested” in mutual respect, in the obligation to fulfil agreements. Professional practice is outlined as an interdisciplinary educational process, which is carried out based on partnership between institutions of higher pedagogical and general secondary education, allows mastering the key competencies of learning the Ukrainian language and literature, contributes to the formation of value orientations and an individual style of professional activity. The course of professional practice in Ukrainian language and literature in high school is presented on the basis of interregional partnership interaction of the resource centre for the professional development of teachers of Ukrainian language and literature of Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko, general secondary education institutions of the Sumy region, Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Sciences of Ukraine and the Ukrainian Language and Information Fund of the National Academy of Sciences of Ukraine, National Academy of Sciences of Ukraine. Joint educational projects aimed at the restoration of Ukraine in the post-war period are also outlined, taking into account the nationbuilding priorities of teacher training, Ukrainian-language personality culture, media education, etc.

References

Семеног О.М., Вовк М.П., Дятленко Т.І, Громова Н.В. Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: традиції та інновації : навчальний посібник. Київ : Талком, 2021.

Закон України «Про освіту». URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/normativnopravovabaza1.html.

Концепція розвитку педагогічної освіти в Україні. (2018). URL: https://mon.gov.ua/ ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність : науково-методичний збірник / за заг. ред. С.М. Шкарлета. Київ-Чернівці : «Букрек», 2022. 140 с.

Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови. Методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року : методичні рекомендації / за заг. ред. Олега Топузова, Тетяни Засєкіної / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2022. 296 с.

Теоретичні і методичні засади організації практики у закладах вищої педагогічної освіти: аналітичні матеріали / М.П. Вовк, Ю.В. Грищенко, С.О. Соломаха, Н.О. Філіпчук ; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. 2022. 278 с.

Семеног О.М., Вовк М.П. Педагогічне партнерство в умовах воєнних реалій. Досвід взаємодії Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України і Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. 3(2). С. 1–14. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4214.

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/.

Освітня програма Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова). Спеціальність 014 Середня освіта (Українська мова і література). Сумського педагогічного університету імені А.С. Макаренка, 2022. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/opp/opp_serednya_osvita_ukrayinska_mova_i_literatura_a_1e061.pdf.

Відомості про самооцінювання освітньої програми Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова). Спеціальність 014 Середня освіта (Українська мова і література). Сумського педагогічного університету імені А.С. Макаренка, 2021. URL: https://sspu.edu.ua/images/2020/doc/09/zviti_pro_samoocinyuvannya_opp_serednya_osvita_ukrayinska_mova_i_literatura_angliyska_mova_4dce6.pdf (дата звернення: 15.09.2021).

Голуб Н., Горошкіна О. Модельна навчальна програма «Українська мова» 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 48 с.

Семеног О., Кульбабська О. Формування м’яких навичок студентів-філологів у міжрегіональному проєкті з інфомедійної грамотності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка. 2021. № 4(108). С. 231–248. URL: https://archer.chnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2193.

Семеног О.М., Надутенко М.В. Платформа «Медіа&капсули» як засіб підвищення рівня медіакультури. Академічні студії. Серія: Гуманітарні науки. 2022. № 2. С. 39–50. URL: https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.2.6.

Широков В., Загнітко, А., Надутенко М. Віртуальна лексикографічна лабораторія «Мультимедійний словник з інфомедійної грамотності». Український мовно-інформаційний фонд НАН України. 2022. URL: https://lcorp.ulif.org.ua/InfoMediaVLL/ (дата звернення: 15.09.2022).

Published

2023-04-24

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY