ШЛЯХ ВІД БЕЗСІМЕЙНОСТІ ДО СІМЕЙНОСТІ НА ПРИКЛАДІ РОМАНУ Г. МАЛО «БЕЗ СІМ’Ї»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.19

Ключові слова:

образ батька, образ матері, дитинство, безсімейність/сімейність, дитинство-як-радість-наперекір-усьому, роман

Анотація

У статті акцентовано на важливості дитинства як окремого етапу в формуванні особистості та літературі дидактичного спрямування для дітей. Вказано, що повноцінна особистість не може сформуватися у ситуації безсімейності (що має бути подолана через набуття і прийняття у сімейність як Ми, причому сімейність може бути і не біологічною) на прикладі перепрочитання роману Г. Мало «Без сім’ї». Відзначено перевагу розробки автором образу батька над материнським. Встановлено, що конструювання позитивного образу батька здійснено автором комплексно через його складові з різних персонажів, що виконують функцію батька з виділеними маркерами мудрість, працелюбність, знання, досвід, професійність. Проаналізовано шлях персонажа Ремі, що став образом ідеальної долі сироти без сирітства через включеність у сімейність-не-біологічну від початку роману, аж до віднайдення матері; через сприйняття батьківства-не-біологічного, але дієвого для формування його позитивного ідеалу батька. Змодельована Г. Мало система вартісних координат дитини є беззаперечна: любов, взаємодопомога, сімейність, радість дитинства. Можемо ствердити, що загострюючи увагу на подоланні несправедливості світу персонажем, його руху до дитинства у сім’ї, свідомо заперечуючи оманливо декларований назвою роману концепт «без сім’ї», автор послідовно доводить, що Ремі заслуговує на щастя сімейності, і слугує позитивним дидактичним прикладом. Незважаючи на всі мелодраматично складні перипетії долі модус радості дитинства у цьому романі є домінуючим. Звідси можемо ствердити, що роман «Без сім’ї» Г. Мало ілюструє парадигму дитинства-як-радості. Бачимо потребу осмисленого прочитання роману Г. Мало «Без сім’ї» як твору про дітей для дітей і дорослих через концепт радості дитинства та залученості до додаткової програми читання для школярів.

Посилання

Мало Г. Без сім’ї. Переклад із фр. та післямова С. Пінчука. Київ: Веселка, 1980. 345 с.

Пахаренко В. Метамодернізм як художній напрям. Українська мова та література. 2021. N. 7–8. С. 56–68. URL: http://surl.li/mtymc (дата звернення 10.02.2025).

Петрова І. В. Метамодернізм як культурологічна концепція. Питання культурології. 2020 (36). C.14–23. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221039 (дата звернення 10.02.2025).

Кохан Р. А. Іманентна якість дитини у формуванні метамодерного горизонту у романі Ю. Ґордера «Донька директора цирку». Львівський філологічний часопис. 2024 (15). С. 66–73. URL: https://journal.ldubgd.edu.ua/index.php/philology/article/view/2751 (дата звернення 10.02.2025).

Bouchahed Z. La quête de la mère dans Sans famille d'Hector Malot. 2019/2020. URL: https://dspace.univ-guelma. dz ›M841.395.pdf (дата звернення 10.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО