РИМСЬКИЙ КУЛЬТУРНИЙ ТЕКСТ У РОМАНІ ДЕНА БРАУНА «ЯНГОЛИ І ДЕМОНИ»

Автор(и)

  • Тетяна Іванівна Тверітінова Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-7731-2040

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.20

Ключові слова:

Ден Браун, роман-туристичний путівник, римський культурний текст, сигнатури міста, екфразис, ватиканський дискурс

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми римського культурного тексту на матеріалі роману Дена Брауна «Янголи і демони». Мета статті – дослідити складові елементи та особливості римського тексту, що репрезентують його культурну ідентичність.Визначається жанрова специфіка браунівського твору як роману-туристичного путівника, що підтверджується топографізмом, увагою до знакових культурних пам’яток і видатних містян, наявністю своєрідного гіда – фахівця з історії мистецв і симвології, професора Ленґдона.У процесі дослідження культурного тексту міста виділяються генетичний, матеріально-культурний і духовно-культурний елементи, які є значущими в просторово-часовому континуумі. Розглядаються маркери римського тексту, які подаються як name-dropping, нанизування назв визначних сигнатур міста.При визначенні Рима як «вічного міста», що репрезентує всі культурні епохи, увага приділяється добі Відродження і бароко, які представлені іменами Рафаеля, Мікеланджело, Галілея, Берніні та їхніми творчими здобутками, що вписалися в римський культурний простір.Досліджується екфразис архітектурних і скульптурних пам’яток міста, який передається через їхнє сприйняття Ленґдоном за допомогою внутрішнього, невласне-прямого і прямого мовлення.Духовна сфера включає міфи, легенди, історичні перекази, що пов’язані з певними локаціями (острів на Тибрі, де відбуваються зцілення) і персоналіями (агіографічні відомості про святих Терезу і Агнесу). Але головною особистісною персоніфікацією міського топосу є Святий Петро, з яким пов’язана історія, топонімія й архітектура Рима.Виокремлюється ватиканський дискурс, який включає історико-політичні, архітектурно-топографічні, мистецько-культурні, духовно-культурні, церемоніально-традиційні, релігійно-етичні елементи і посідає в романі чільне місце. Аналізується детективна складова роману, яка пов’язана з розгадкою римського дороговказу до таємного храму товариства ілюмінатів.

Посилання

Гура Н. П., Бойко О. К. Жанрова своєрідність циклу романів про професора Ленґдона. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філологія. 2014. Вип. 10. С. 21-27.

Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1. 608 с.

Черник О. О. Романи Дена Брауна: жанр та концептосфера. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія : Філологія. Т. 19. № 1. 2016. С. 146-154.

Rajewsky I.O. Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality. Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques. Montréal. 2005. № 6. P. 43–64.

Wolfreys J. Writing London: the trace of the urban text from Blake to Dickens. London: Macmillian Press, 1998. 249 p.

Браун Д. Янголи і демони. URL: https://uabooks.net/211-yangoly-i-demony.html (дата звернення 26.07.2025).

Cox S. Illuminating Angels and Demons: The Unauthorized Guide to the Facts behind the Fic- tion. New York, Barnes & Noble. 2004. URL: https://cdn.bookey.app/files/pdf/book/en/illuminating-angels-and-demons-.pdf (дата звернення 30.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО