TRANSFORMATION OF A VALUABLE COMPONENT OF PROFESSIONAL ACTIVITIES OF ADULTS IN THE CONDITIONS OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.2

Keywords:

professional activity, valuable component of professional activity, values, professional values, adult personality

Abstract

The article presents the results of a theoretical study of psychological sources on the problem of values of professional activity of adults. The theoretical provisions of values and value orientations of adults as determinants of their professional activity in the works of foreign and domestic psychologists are revealed. It is determined that values determine the choice and implementation of professional activities by an adult personality, regulate behavior in social and professional environments, and affect the effectiveness of professional tasks. It is proved that the process of values formation takes place in different conditions of human socialization and is dynamic. It is emphasized that the presence of formed professional value orientations is an important condition for both professional self-determination and personal and career growth. The terminal and instrumental values of adults in the pre-war period and in wartime are empirically studied. It has been determined that the hierarchy of values in the pre-war period and during the war has differences among the adult respondents. In the pre-war period, the terminal values of the respondents were dominated by: active life, life wisdom, health, interesting work, materially secure life, and love. During the war: health, entertainment, productive life, creativity, active life, and self-confidence.Important instrumental values in the prewar period for adults were independence, responsibility, rationalism, efficiency in business, cheerfulness, and education. During the war, the following values emerged: intransigence to shortcomings in oneself and others, courage in defending one's opinions and views, cheerfulness, education, and sensitivity. It is stated that the value component of professional activity is transformed in the crisis conditions of an adult's life.

References

Антоненко Т.Л. Цінності і смисли як компонента компетентності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 6 (14).

Варій М.Й. Психологія: навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів. Київ, 2007. 288 с.

Горностай П.П., Титаренко Т.М. Психологія особистості: словник-довідник. Київ, 2002. 320 с.

Гріньова О.М. Психологія проектування життєвого шляху: юнацький вік. Київ, 2018. 461 с.

Іванова Н.Г. Мотивація фахівця до професійної діяльності: поняття, зміст та функції. Військово-спеціальні науки. Національна академія Служби Безпеки України. 2016. № 1(34)

Потуй Ю.П. Професійні цінності: сутність і роль у формуванні особистості сучасного фахівця. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. № 33. С. 331-337.

Савчук З.Л. Психологічні особливості професійної ідентичності майбутнього психолога в аспекті його про- фесіоналізації. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 5. С. 175–184.

Сатановська Л.А. Формування цінностей і ціннісних професійних орієнтацій у студентської молоді у вищих навчальних закладах. Вісник Київського національного університету ім. Т. Г. Шевченка. 2013. № 1(3). С. 53–65.

Старинська Н.В. Особливості самоактуалізації майбутніх психологів у процесі професійної підготовки. Київ: «Інтерсервіс», 2015. 178 с.

Титаренко Т.М. Соціально-психологічні чинники постановки особистістю життєвих завдань. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей. Київ, 2009. № 23(26). С. 97-105.

Шолох О.А. Ціннісне ставлення особистості до майбутньої професії як психолого-педагогічна проблема. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 142. С. 225-230.

Frankl V. Man's search for meaning. London, 2013. P. 240.

Maslow A. Motivation and Personality. New Deli, 2023. P. 379.

Rokeach M. The Nature of Human Values. New York, 1973.

Schwartz S.H. Are there universal aspects in the content and structure of values? Journal of Social Issues. 1994. № 50. С. 19–45.

Published

2025-04-29