ТРАНСФОРМАЦІЯ ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОРОСЛИХ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.2Ключові слова:
професійна діяльність, ціннісний компонент професійної діяльності, цінності, професійні цінності, особистість дорослого вікуАнотація
У статті презентовано результати теоретичного дослідження психологічних джерел з проблеми цінностей професійної діяльності дорослих. Розкрито теоретичні положення цінностей і ціннісних орієнтацій дорослих як детермінантів їх професійної діяльності у працях зарубіжних і вітчизняних психологів. Визначено, що цінності визначають вибір і здійснення дорослою особистістю професійної діяльності, регулюють поведінку в соціальному та професійному середовищах, впливають на результативність виконання професійних завдань. Доведено, що процес формування цінностей відбувається в різних умовах соціалізації людини та має динамічний характер. Підкреслено, що наявність сформованих професійних ціннісних орієнтацій є важливою умовою як для професійного самовизначення людини, так і для її особистісного та кар’єрного зростання.Емпірично вивчені термінальні та інструментальні цінності дорослих у довоєнний період і в умовах війни. Визначено, що в опитуваних дорослого віку ієрархія цінностей у довоєнний період і під час війни має відмінності. У довоєнний період серед термінальних цінностей у досліджуваних домінували: активне діяльне життя, життєва мудрість, здоров’я, цікава робота, матеріально забезпечене життя та любов. В умовах воєнних дій: здоров’я, розваги, продуктивне життя, творчість, активне діяльне життя та впевненість у собі. Важливими інструментальними цінностями у довоєнний період для дорослих були такі: незалежність, відповідальність, раціоналізм, ефективність у справах, життєрадісність та освіченість. Під час війни стали наступні цінності: непримиренність до недоліків у собі та інших, сміливість у відстоюванні своєї думки та поглядів, життєрадісність, освіченість і чуйність. Констатовано, що ціннісний компонент професійної діяльності трансформується в кризових умовах життя дорослої людини.
Посилання
Антоненко Т.Л. Цінності і смисли як компонента компетентності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 6 (14).
Варій М.Й. Психологія: навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів. Київ, 2007. 288 с.
Горностай П.П., Титаренко Т.М. Психологія особистості: словник-довідник. Київ, 2002. 320 с.
Гріньова О.М. Психологія проектування життєвого шляху: юнацький вік. Київ, 2018. 461 с.
Іванова Н.Г. Мотивація фахівця до професійної діяльності: поняття, зміст та функції. Військово-спеціальні науки. Національна академія Служби Безпеки України. 2016. № 1(34)
Потуй Ю.П. Професійні цінності: сутність і роль у формуванні особистості сучасного фахівця. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. № 33. С. 331-337.
Савчук З.Л. Психологічні особливості професійної ідентичності майбутнього психолога в аспекті його про- фесіоналізації. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 5. С. 175–184.
Сатановська Л.А. Формування цінностей і ціннісних професійних орієнтацій у студентської молоді у вищих навчальних закладах. Вісник Київського національного університету ім. Т. Г. Шевченка. 2013. № 1(3). С. 53–65.
Старинська Н.В. Особливості самоактуалізації майбутніх психологів у процесі професійної підготовки. Київ: «Інтерсервіс», 2015. 178 с.
Титаренко Т.М. Соціально-психологічні чинники постановки особистістю життєвих завдань. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей. Київ, 2009. № 23(26). С. 97-105.
Шолох О.А. Ціннісне ставлення особистості до майбутньої професії як психолого-педагогічна проблема. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 142. С. 225-230.
Frankl V. Man's search for meaning. London, 2013. P. 240.
Maslow A. Motivation and Personality. New Deli, 2023. P. 379.
Rokeach M. The Nature of Human Values. New York, 1973.
Schwartz S.H. Are there universal aspects in the content and structure of values? Journal of Social Issues. 1994. № 50. С. 19–45.