GENDER COMPETENCE AS A FACTOR OF POLITICAL AND IDEOLOGICAL SELF-DETERMINATION OF SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.8

Keywords:

political-ideological self-determination, school teachers, gender competence, gender stereotypes, gender identity, socialization, gender equality

Abstract

In the conditions of the Russian-Ukrainian war, which has been going on for the eleventh year, the gender competence of the individual is one of the conditions for building a democratic society based on law and a guarantee of the irreversibility of its Euro-Atlantic civilizational choice. School teachers, as key agents of the socialization of the younger generation, have the most significant influence on their worldview and civic position. Therefore, the choice and defense of the development trajectory of our state depends on the political and ideological self-determination of the teachers themselves, one of the factors of which is their gender competence. The purpose of this applied research is to empirically study the gender competence of school teachers as a factor in their political and ideological self-determination.As a result of the research, it was found that school teachers have a high level of gender competence and mature political and ideological self-determination, which is characterized by a conscious commitment to certain political views and relevant ideological guidelines. A connection has been recorded between gender competence, the marker of which is the low expression of gender stereotypes, and the political-ideological self-determination of school teachers. At the same time, femininity is negatively related to political-ideological self-determination and its mechanism, such as positional competition. Three factors of political-ideological self- determination of school teachers have been identified, a component of which is gender competence: passionate – with a predominance of masculinity, conservative – insensitive to gender self-identification, and egalitarian political-ideological self-determination with a pronounced androgynous gender identity, ideas of social equality and justice.

References

Бондарчук О. І., Нежинська О. О. Психологічні умови формування ґендерної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: монографія. К.: ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2014. 180 с.

Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Гендерна психологія: навч. посіб. К.: Академія, 2004. 307 с.

Кальницька К. О., Прядко Б. В. Кар’єрні домагання та система цінностей сучасної молоді. Юність наук- 2019: соціально-економічні і гуманітарні аспекти розвитку суспільства: збірник. Ч. 2. Чернігів: Черніг. нац. тех- нол. ун-т, 2019. С. 28–30.

Кіріленко О. Г. Зміст гендерної компетентності викладача ВТНЗ. Педагогіка та психологія. 2012. Вип. 41. С. 93–103.

Кожекіна Л. Ю. Порівняльна характеристика основних теоретичних підходів до проблеми політичної соціалізації. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: Збірник наукових праць. Вип. 10. К.: Фенікс, 2010. С. 50–57.

Корсакевич С. Політичне самовизначення молоді: соціально-психологічні особливості. Проблеми політичної психології. 2020. № 23(1), 183–194.

Хазратова Н. В. Гендерні і вікові особливості фрустраційних реакцій на порушення приватності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2020. Вип. 46(49). С. 124–130.

Циганенко Г. В. Питальник вимірювання рівня політико-ідеологічного самовизначення. Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка. Т.V. Ч. 5. 2003. С. 294–298.

Чернецька Т., Губіна С., Дрожжина Т., Дьоміна Ю., Середа Н., Гриценко Т., Скорик О., Чорна М. Гендерна компетентність вчительства. К.: ГО «Центр гендерної культури», 2024. 40 c.

Bem S. L. The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1974. Vol. 42(2). P. 155–162.

Branton R., English A., Pettey S., & Barnes T. D. The impact of gender and quality opposition on the relative assessment of candidate competency. Electoral Studies: An international Journal. 2018. № 54. P. 35–43.

Driessen G., & Van Langen A. Gender differences in primary and secondary education: Are girls really outperforming boys? International Review of Education. 2013. Vol. 59(1). P. 67–86.

Published

2025-04-29