ҐЕНДЕРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПОЛІТИКО-ІДЕОЛОГІЧНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ШКІЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.8

Ключові слова:

політико-ідеологічне самовизначення, шкільні педагоги, ґендерна компетентність, гендерні стереотипи, ґендерна ідентичність, соціалізація, гендерна рівність

Анотація

В умовах російсько-української війни, що триває одинадцятий рік, гендерна компетентність особистості є однією з умов розбудови правового демократичного суспільства та гарантією незворотності його євроатлантичного цивілізаційного вибору. Шкільні педагоги як ключові агенти соціалізації підростаючого покоління найсуттєвішим чином впливають на його світогляд і громадянську позицію. Відтак від політико-ідеологічного самовизначення самих учителів, одним із чинників якого є їх ґендерна компетентність, залежить вибір і відстоювання траєкторії розвитку нашої держави. Мета цього прикладного дослідження полягає в емпіричному вивченні ґендерної компетентності шкільних педагогів як чинника їх політико-ідеологічного самовизначення.У результаті дослідження було встановлено, що шкільним педагогам притаманні високий рівень ґендерної компетентності і зріле політико-ідеологічне самовизначення, що характеризується усвідомленою прихильністю до певних політичних поглядів та відповідних ідеологічних настанов. Зафіксовано зв’язок між ґендерною компетентністю, маркером якої є низька вираженість ґендерних стереотипів, та політико-ідеологічним самовизначенням шкільних учителів. Водночас фемінність негативно пов’язана з політико-ідеологічним самовизначенням й таким його механізмом, як позиційна конкуренція. Виокремлено три фактори політико-ідеологічного самовизначення шкільних педагогів, складником яких є ґендерна компетентність: пасіонарне – з перевагою маскулінності, консервативне – нечутливе до ґендерної самоідентифікації й егалітарне політико-ідеологічне самовизначення з вираженою андрогінною ґендерною ідентичністю, ідеями соціальної рівності та справедливості.

Посилання

Бондарчук О. І., Нежинська О. О. Психологічні умови формування ґендерної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: монографія. К.: ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2014. 180 с.

Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Гендерна психологія: навч. посіб. К.: Академія, 2004. 307 с.

Кальницька К. О., Прядко Б. В. Кар’єрні домагання та система цінностей сучасної молоді. Юність наук- 2019: соціально-економічні і гуманітарні аспекти розвитку суспільства: збірник. Ч. 2. Чернігів: Черніг. нац. тех- нол. ун-т, 2019. С. 28–30.

Кіріленко О. Г. Зміст гендерної компетентності викладача ВТНЗ. Педагогіка та психологія. 2012. Вип. 41. С. 93–103.

Кожекіна Л. Ю. Порівняльна характеристика основних теоретичних підходів до проблеми політичної соціалізації. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: Збірник наукових праць. Вип. 10. К.: Фенікс, 2010. С. 50–57.

Корсакевич С. Політичне самовизначення молоді: соціально-психологічні особливості. Проблеми політичної психології. 2020. № 23(1), 183–194.

Хазратова Н. В. Гендерні і вікові особливості фрустраційних реакцій на порушення приватності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2020. Вип. 46(49). С. 124–130.

Циганенко Г. В. Питальник вимірювання рівня політико-ідеологічного самовизначення. Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка. Т.V. Ч. 5. 2003. С. 294–298.

Чернецька Т., Губіна С., Дрожжина Т., Дьоміна Ю., Середа Н., Гриценко Т., Скорик О., Чорна М. Гендерна компетентність вчительства. К.: ГО «Центр гендерної культури», 2024. 40 c.

Bem S. L. The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1974. Vol. 42(2). P. 155–162.

Branton R., English A., Pettey S., & Barnes T. D. The impact of gender and quality opposition on the relative assessment of candidate competency. Electoral Studies: An international Journal. 2018. № 54. P. 35–43.

Driessen G., & Van Langen A. Gender differences in primary and secondary education: Are girls really outperforming boys? International Review of Education. 2013. Vol. 59(1). P. 67–86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29