SELF-EFFECTIVENESS OF HIGHER EDUCATION STUDENTS – FUTURE PSYCHOLOGISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.21

Keywords:

competence, personal self-efficacy, professional self-efficacy, self-efficacy, socio-psychological adaptation, «I – concept»

Abstract

The article is devoted to the analysis of the concepts of “self-efficacy”, “personal self-efficacy”, “professional self-efficacy”.It is determined that the features of self-efficacy at different life stages have their own specifics, determined by the social situation of human development, leading activity, and psychological neoplasms. The results of modern research are analyzed, according to which the adolescent period is an age stage where issues of self-efficacy become relevant. Researchers associate this with professional self- determination, the formation of professional competence, and opportunities for successful personal and professional self-realization. It is determined that the development and formation of self-efficacy ensures the development of adaptation strategies, personal changes of a human. The concept of “professional self-efficacy” is analyzed as the awareness by a specialist of the possibilities of solving complex professional situations on the basis of formed competencies and mobilization of professional abilities. Professional self-efficacy is formed during students’ training, the implementation of practice tasks. The following types of self-efficacy of future psychologists were analyzed - activity, communicative, personal. It was determined that personal self-efficacy indicates the presence of professionally important qualities of a person and confidence in the ability to perform professional tasks. Psychological and pedagogical conditions for the successful development of personal self-efficacy of future psychologists have been identified, namely: development of students’ reflective abilities; development of professionally important personal qualities; strengthening of a positive professional self-attitude; formation of components of a professional “self-concept”; formation of confidence in professional potential.

References

Андрійчук І. П. Особливості адаптації студентів - майбутніх психологів до навчання у вищій школі. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 4(8), Vol.2, June 2018. С. 20–26.

Балахтар В. В. Самоефективність як індикатор становлення особистості фахівця з соціальної роботи як професіонала. Молодий вчений. 2018. №9 (61). С. 165–170.

Гальцева Т. О. Види самоефективності особистості : їх характеристика та дослідження. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2015. Вип. 4. С. 110–114.

Даценко О. А. Теоретичні засади дослідження проблеми самоефективності як психологічного феномена. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. № 1 (19). С. 35 – 41.

Кревська О. О. Мотиваційні чинники професійної самоефективності особистості. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. Луцьк. 2018. 20 с.

Харченко Надія, Дудник Оксана. Особливості Я-концепції майбутніх психологів. Вчені записки Університету «КРОК». № 4 (72), 2023. С. 228 –234.

Шпортун О. М., Савчук З. С. Психологічні особливості самоефективності осіб юнацького віку. Проблеми педагогічної та вікової психології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Психологія», № 11, червень, 2020 р. С. 88 –99.

Штепа Олена. Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. 2013. Випуск 16. С. 232–240.

Published

2025-04-29