ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТУ ПРОАКТИВНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО І ГУМАНІТАРНОГО ПРОФІЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.3Ключові слова:
когнітивний компонент, проактивність, майбутній фахівець, технічний профіль, гуманітарний профіль, порівняльний аналіз, антиципація, рефлексіяАнотація
У статті представлено результати порівняльного аналізу особливостей прояву когнітивного компоненту проактивності у майбутніх фахівців технічного та гуманітарного профілів. Для виявлення достовірних відмінностей в кількісних показниках (середніх значеннях) за шкалами когнітивного компоненту проактивності використано непараметричний метод відмінностей для незалежних вибірок Манна-Уітні. Для перевірки статистичних гіпотез щодо залежності між двома категоріальними змінними використано критерій хі-квадрат Пірсона. В якості категоріальних змінних обрано тип спеціальності (гуманітарна чи технічна) та рівень розвитку показників проактивності. Зіставлення середніх значень за показниками когнітивного компоненту проактивності у досліджуваних диференційованих за спеціальністю дозволило виявити тенденційні відмінності у рівні вираженості лише за шкалою «автономія в ухваленні рішень». Порівняльний аналіз відсоткового розподілу даних показав статистично значущі відмінності у рівнях розвитку таких дескрипторів когнітивного компоненту проактивності як «усвідомленість дій», «прогнозування наслідків поведінки», «автономія в ухваленні рішень», «особистісно-ситуативна антиципація», «просторова антиципація» та «часова антиципація». У групі майбутніх фахівців технічного профілю наявна більша варіативність рівнів усвідомленості (є й низький рівень), в той час як у групі майбутніх фахівців гуманітарного профілю зафіксована менша варіативність (майже всі студенти мають високий рівень). Незважаючи на статистичні відмінності, виявлені за критерієм хі-квадрат (χ² = 11,655; p = 0,003) за шкалою «прогнозування наслідків поведінки» серед студентів технічних і гуманітарних спеціальностей, зафіксовано певну тенденцію до схожості відсоткового розподілу. Переважна більшість досліджуваних обох груп оцінила свій рівень прогнозування наслідків поведінки як високий, третина – як середній, а критично мала кількість – як низький. Прорахований лінійно-лінійний зв’язок (∝=20,669; p = 0,000) доводить наявність сильного взаємозв’язку між рівнем автономії в ухваленні рішень і типом спеціальності, що вказує на тенденцію до більшої автономії серед майбутніх фахівців гуманітарного профілю порівняно з майбутніми фахівцями технічного профілю. Виявлено, що в обох вибірках більшість досліджуваних має середній рівень антиципації, хоча в гуманітаріїв цей показник виявся дещо вищим.Проведений аналіз результатів вивчення рефлексивності не підтвердив суттєвих відмінностей прояву того чи іншого виду рефлексії у досліджуваних.
Посилання
Батраченко І.Г., Рихальська О.Г. Психологія життєвої антиципації особистості. Д.: Вид-во ДДУ, 2009. 168 с.
Волянюк А.М. Ресурсна модель проактивності особистості: теоретичні передумови і верифікація. Науковий журнал Габітус. Вип. 55. 2023. С. 155-160. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.55.27
Волянюк А.М. Феномен проактивності в зарубіжних дослідженнях. Науковий журнал Габітус. Вип. 53. 2023. С. 173-177. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.53.29
Калашнікова Л. М., Петрова В.В. Усвідомленість знань школярів як психологопедагогічна проблема. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків, 2017. Вип. 56. С. 50-58.
Ложкін Г.В. Психологія праці: навч. посібник. Хмельницький: ХНУ, 2013. 191 с.
Маскалева Л.А. Психолого-педагогічні умови розвитку рефлексивності майбутніх психологів. Дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 Київ, 2019. 218 с.
Романенко О.В. Типологізація поняття «антиципація» в сучасній психологічній науці. Юридична психологія. № 2. 2015. С. 40-50.