РОЗЛАДИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА ЯК ВИД ДИЗОНТОГЕНЕЗУ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.15Ключові слова:
розлади аутистичного спектра, дизонтогенез, спеціальна психологія, психологічна підтримка, українські науковціАнотація
Стаття розкриває поняття розладів аутистичного спектра через підхід спеціальної психології, – це галузь психологічної науки, яка має тісні міждисциплінарні зв’язки з такими напрямами психології: загальна, вікова, педагогічна, психофізіологія та навіть нейропсихологія. Зазначено, особливість роботи спеціальних психологів полягає у співпраці з іншими педагогічними і медичними фахівцями у процесі допомоги людям з різноманітними порушеннями розвитку, зокрема особам з аутизмом.У роботі подано структуру найвидатніших вчених сучасної вітчизняної наукової теорії та практики, яка ґрунтується на базі спеціальної психології за кількома сферами діагностичної та корекційно-розвиткової діяльності. Спеціальні психологи мають вивчати засоби сенсорної інтеграція, створення сенсо-моторного профілю осіб з аутизмом; знати про методи активізації мовлення через вербальні та альтернативні засоби комунікації.У статті розкривається зміст розладів аутистичного спектру як варіанту дизонтогенезу, який характеризується дисбалансом психічних процесів, труднощами в когнітивний діяльності, соціальній взаємодії та комунікації у різних ситуативних контекстах. Найзначнішою ознакою визначено наявність обмеженої кількості повторюваних моделей поведінки, інтересів і алгоритму дій. Тому негативним наслідком таких поведінкових проявів людини з РАС стає утруднений освітній процес, що унеможливлює повноцінну адаптацію дитини в колективі однолітків. Психологічний супровід передбачає співпрацю спеціального психолога з іншими фахівцями в закладах дошкільної та загальноосвітнього рівня освіти для розуміння психічного стану дитини з аутизмом, її когнітивних здібностей, можливість запуску писемного мовлення, організації навчальної діяльності.Вирішальну роль має злагодженість диференціальної діагностики та психологічної підтримки у ході супроводу людей з аутизмом протягом життя.
Посилання
Tager-Flusberg H., Paul R., Lord C. Language and communication in autism. Handbook of autism and pervasive developmental disorders. 2005. Vol. 1. P. 335–364.
Vivanti G., Rogers S.J. Autism and the mirror neuron system: insights from learning and teaching. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences. 2014. 369(1644), 20130184.
Берегова Н.П., Боярова Д.І.. Аналіз психологічної готовності психологів до роботи з аутичними дітьми. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. Психологія. 2018. Вип. 1.
Кобильченко В.В. Спеціальна психологія на сучасному історичному етапі: пошук власної наукової ідентичності. Педагогіка і психологія. Проблеми психології. 2016. № 2. С. 64–70.
Кушнір Ю. В., Оверчук В.А., Шпортун О.М. Вікова та спеціальна психологія: навчальний посібник. Вінниця. 2020. 384 с.
Мартинчук О.В., Скрипник Т.В. Алгоритм психолого-педагогічного супроводу учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Вчені записки Таврійського національного ун-ту ім. В.І. Вернадського. Сер.Психологія. 2021. Вип. 32(71) (2). С. 163–168.
Огороднійчук З.В., Дубовик О.М. Вивчення професійно-особистісних якостей майбутніх спеціальних психологів. Проблеми сучасної психології. 2015. Вип. 30. С. 437–447.
Пахомова Н.Г., Кононова М.М. Спеціальна психологія : навчальний посібник. Полтава. 2015. 357 с.
Пєтухова І.О. Заушнікова М.Ю. Спеціальна психологія : навч. посібник. Ірпінь : Державний податковий університет. 2022. 288 с.
Плахтій М.В., Куралова Я.С. Психологічні та фізіологічні особливості розвитку дітей з розладами аутичного спектру. Науковий вісник Миколаївського національного ун-ту ім. В.О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2017. № 2. С. 152–157.
Погорільська Н. І. Соціокультурні основи спеціальної психології. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драго- манова. Сер. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 24. С. 345–349.
Прохоренко Л. Спеціальна психологія в незалежній Україні: розвиток та перспективи. Особлива дитина: навчання і виховання. № 110(2). 2023. С. 7–23.
Скрипник Т.В., Таран О.П., Супрун Г.В. Удосконалення змісту діяльності практичного психолога закладу освіти щодо надання додаткових послуг з опорою на міжнародні стандарти. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Сер. Психологія, 2024. Вип.1 (35(74)). С. 31–35.
Шеремет М.К., Супрун Д.М., Кондукова С.В. Професійна підготовка фахівців спеціальної освіти в умовах сьогодення. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами. 2020. С. 6–10.