МАЛЮНОК ТАНЦЮ ЯК ВИРАЗНИЙ ЗАСІБ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОЇ ХОРЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2023.2.6Ключові слова:
танець, малюнок танцю, хореографія, народно-сценічний танець, народно-сценічна хореографія, хоровод.Анотація
У статті висвітлено теоретичні аспекти проблеми малюнку танцю як виразного засобу народно-сценічної хореографії. Застосування конкретно-наукових методів дослідження, зокрема термінологічний аналіз та інтерпретація наукової думки, дало змогу з’ясувати, що малюнок танцю є переміщенням танцівників сценічним майданчиком. Узагальнення матеріалів наукового пошуку засвідчили, що малюнком танцю називається траєкторія руху виконавців, яка залишається на поверхні підлоги. На основі аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації доведено, що малюнок танцю народно-сценічної хореографії залежить від географічного розташування, побуту, місцевих традицій. Розглянуто класифікацію малюнку танцю (однопланові, багатопланові) та надано їх характеристику. Виокремлено базові фігури малюнку танцю народно-сценічної хореографії, зокрема хороводу. Установлено, що коло, коло в колі, два кола поруч, ворітця, равлик, вісімка, корзиночка, змійка, вулиця, колона є найбільш поширеними малюнками хороводу. Охарактеризовано особливості малюнків танцю, які притаманні різним народам світу, зокрема: грузинська хореографія має піраміду, яка символізує гори; китайська – асиметрію. Натомість танці слов’янських народів мають паралельні перегрупування. Лінійні види малюнків танцю притаманні ірландським та шотландським танцям.
Посилання
Бойко А. Малюнок в хореографічному номері. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/7398/1/ lek2_2kurs.pdf.
Вакуленко О. Символи та знаки в контексті хореографічного художнього образу. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2019. № 40. С. 135–140.
Мерлянова О.А. Міфологія як джерело зображувальних засобів українських хороводів. Культура: музика і танці : матер. І Міжн. наук.-практ. конф. «Наука: теорія та практика». Дніпропетровськ, 2006. С. 89–93.
Соляна О.В. Хореографічна культура у контексті реалізації концепції загальної мистецької освіти. Світ виховання. 2007. № 2. С. 21–23.
Степанюк І. Хореографічна культура як органічний складник духовного життя особистості. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012. № 15. С. 177–180.
Ткаченко І., Хо Янцзя. Малюнок танцю як складова хореографічної композиції. EUROPEAN SCIENTIFIC DISCUSSIONS : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Рим, 1–3 лютого 2021 р. 2021. С. 481–485.