МУЗИЧНЕ СЛУЖІННЯ У ПРОТЕСТАНТСЬКОМУ ОБРЯДІ: ІСТОРИЧНІ ВИТОКИ ТА СУЧАСНІ ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.4Ключові слова:
музичне наповнення богослужіння, сучасні стилі протестантської служби, релігійне мистецтвоАнотація
Музичне служіння в церквах євангельських християн завжди відігравало важливу роль. Але якщо провести аналіз форм музичного служіння у сучасних церквах, то побачимо, що ця форма поклоніння переживає глибоку кризу. З одного боку, музична концепція включає хоровий спів, як головну перевірену часом музичну форму літургії, з іншого – молоде покоління має бажання створювати камерні гурти для музичного прославлення. Відповідно, жанрова та стилістична основа музичного служіння значно розширюється. Сучасна музична богослужбова практика багатьох протестантських церков розширюється за рахунок трансформації та акумулювання світських форм, унаслідок чого розширяється художнє вираження концепції віри, представлене різноманітними формами трансляції релігійного досвіду. Однак, музика та форми поклоніння Богу тісно пов’язані з емоціями, їх важко осягнути одним розумом, тому дискусії часто породжують суперечки і навіть чвари. В цьому контексті треба пам’ятати, що зв'язок релігії з музикою дуже глибокий, тому що і та і інша прагнуть упорядкувати світ і привнести в нього справжні цінності. Але музика не є нейтральною субстанцією, вона має силу, вплив, як творчий, так і руйнівний. Наукова новизна полягає у історичному структуруванні музичного формоутворення церковного богослужіння; поясненні смислового навантаження музичної складової у богослужінні різних напрямів; розвиненому аналізі музичної складової протестантського богослужіння. Мета дослідження полягає у історично-смисловому обґрунтуванні розмаїття стилів сучасної протестантської служби. Об’єкт дослідження – музикальний супровід церковного богослужіння. Предмет дослідження – поєднання гармонії, форми та смислу у музичному наповненні богослужіння. Методи дослідження: історичний екскурс, літературний аналіз, стилістичне обґрунтування, узагальнення практичного досвіду. Висновки: Поряд з іншими художніми формами музична творчість у протестантському культурному середовищі складає релігійне мистецтво, засноване на канонічних формах богослужбової практики. Концепт віри знаходить різноманітний художній вираз, розширюється арсенал засобів трансляції релігійного досвіду, і, як наслідок, відбувається стилістичне розширення та поєднання традицій із сучасними тенденціями та напрямками.
Посилання
Aristoteles. Politeia IX, Hamburg, 1985
Біблія. Українське біблійне товариство, Київ, 2018, с. 1229
Платон. Держава. Київ, «Орієнтир». 2017. Кн. 2, кн. 3 с. 336
B. Tomas, Arabia Felix, London, 1932
David R. Breed, The history and use of hymns and hymn tunes//Tarrytown, N. Y.: Revel, 1903
John Bizano, How to Build an Evangelical Church, Nashville; Broadman, 1971
John Calvin, Homiliae in primum librum Samueli Geneva Switzerland, 1604
Preserved Smith, The life and letters of Martin Luther, New York. Barnes and Noble, Ink. 1911, 1968
Quoted in O. Chadwick, The Reformation, Harmindsworth, 1972
Theodore Hoetty-Nicke, l Luhter and culture, Martin Luther Lectures, vol. 4. Luther College Press, 1960
Wilson-Dickson A. Original edition published in English, A brief history of Christian music. by Lion pic Oxford, England, 1997