ПРЕПАРОВАНІ ІНСТРУМЕНТИ: ФЛЕЙТА & ФОРТЕПІАНО

Автор(и)

  • Юлія Андріївна Данильченко ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-1243-6728
  • Катерина Дмитрівна Скакун ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0009-4144-5085

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.3.11

Ключові слова:

препарована флейта, препароване фортепіано, Дж. Кейдж, Г. Коуелл, І. Матуз, техніки та методи підготовлених інструментів.

Анотація

Статтю присвячено розгляду відносно нової виконавської техніки «the preparation of instruments» (з анг. «підготовка інструментів»), історичним аспектам та методам підготовки «препарованих інструментів» (флейти та фортепіано). У сучасному музичному мистецтві майже всі інструменти зазнають певної модифікації, що створюється для отримання різноманітних акустичних спецефектів на флейті, кларнеті, саксофоні, труби, скрипки, арфи, фортепіано тощо. Особливості та можливості «препарованих інструментів» привертають увагу сучасних композиторів та виконавців. Розкриваючи етапи формування нової техніки, у статті висвітлюється діяльність піонерів «препарованих інструментів» Генрі Коуелла, Джона Кейджа, Іштвана Матуза та інших завдяки яким «препаровані інструменти» набули значної популярності в галузі сучасної музики. Надається перелік визначень терміну «препароване фортепіано», «препарована флейта», розглядається класифікація прийомів та методів застосування підготовлених інструментів, висвітлюються приклади використання нової техніки в творчості композиторів та виконавців ІІ половини ХХ – початку ХХІ століття. Можливості «препарованого фортепіано» використовують Дж. Крамб, Е. Вілья-Лобос, М. Делаж, Дж. Кейдж, Г. Коуелл, Б. Іно та інші композитори. «Препарована флейта» застосовується музикантами для виконання творів І. Матуза, П. Етвеша, І. Сігеті, З. Гьюнгьосі, Й. Цвааненбурга, А. Бесте, К. Кубіша та інших. Для «препарації інструментів» використовуються такі методи, як додаванням різних предметів усередині та ззовні інструменту (папір, пластиковий пакет, алюмінієва фольга, гвинти, болти, металеві предмети тощо); застосування окремих частин інструменту (головки, основного корпусу, нижнього коліна флейти); комбінація інструменту з декількох частин; створення гібридного інструменту, «океанське фортепіано», «щипкове фортепіано» тощо. Техніка «препарованих інструментів» стала важливою подією в сучасній музиці, яка надихнула багатьох композиторів й виконавців на експерименти з нетрадиційними звуками. Нові методи відкрили некласичні можливості музичного самовираження. Підготовлені інструменти (фортепіано & флейта) – новий погляд на можливості класичних інструментів.

Посилання

Russell S. L. The prepared flute: a survey of its history, techniques, and repertoire : doctoral dissertation. 2016. 124 p. URL: https://scholarcommons.sc.edu/etd/3795 (date of access: 22.08.2024).

Муєдінов Д. М. Нетрадиційні виконавські прийоми на трубі в контексті історико-художнього розвитку : дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2017. 229 с.

Rhodes C. S. The dance of time: The evolution of the structural aesthetics of the prepared piano works of John Cage : doctoral dissertation. 1995. 148 p. URL: http://hdl.handle.net/10150/187153 (date of access: 22.08.2024).

Anderson S. P. The prepared piano music of John Cage: towards an understanding of sounds and preparations : masters thesis. 2012. 279 p. URL: https://www.opusklassiek.nl/componisten/cage_prepared_piano.pdf (date of access: 22.08.2024).

Silverman K. Begin again: A biography of John Cage. New York : Knopf Doubleday Publishing Group, 2010. 496 p.

Deng L. On the debate over whether “prepared piano” was the creation of John Cage. College Music Symposium. 2015. URL: https://symposium.music.org/55/item/10864 (date of access: 22.08.2024).

Farrant D. What is a prepared piano: Exploring how it works. Hello Music Theory. URL: https://hellomusictheory. com/learn/what-is-a-prepared-piano/ (date of access: 22.08.2024).

Miller L. E. Henry Cowell and John Cage: Intersections and influences, 1933–1941. Journal of the American Musicological Society. 2006. Vol. 59, no. 1. P. 47–112. URL: https://doi.org/10.1525/jams.2006.59.1.47 (date of access: 22.08.2024).

Cage J. Goal: New music, new dance in silence. London : Calder and Boyars, 1968. 87 p.

Senner C. Prepared piano – A complete guide to this technique. Keyboard Kraze. URL: https://keyboardkraze.io/ prepared-piano/ (date of access: 22.08.2024).

Parr F. The best pieces for prepared piano. Classical Music. URL: https://www.classical-music.com/features/ works/six-best-pieces-prepared-piano (date of access: 22.08.2024).

Prepared piano guide: How does a prepared piano work?. MasterClass. URL: https://www.masterclass.com/ articles/prepared-piano-guide (date of access: 22.08.2024).

Данильченко Ю. А. Нова техніка виконавства на флейті – «Prepared Flute». Мистецька освіта та естетичне виховання молоді : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (15–16 грудня 2022 року). Частина 2. Полтава : Навчально-науковий інститут культури і мистецтв ЛНУ ім. Т. Шевченка. Видавничий відділ ПУЕТ. 2022. С. 28–32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-22