КОНЦЕПТОСФЕРА УКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЧНОЇ ПІСНІ В КОНТЕКСТІ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПРИНЦИПІВ АНАЛІЗУ МУЗИЧНО-ПОЕТИЧНИХ СПІВВІДНОШЕНЬ

Автор(и)

  • Тетяна Андріївна Задорожна Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4756-8635

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.3.14

Ключові слова:

вокальне виконавство, академічне вокальне виконавство, академічна манера, камерно-вокальні твори, творчість композиторів, романс, митець, художній образ, інтерпретація, мотиви, ритмічна структура вірша, український музичний фольклор.

Анотація

Визначення «українська академічна пісня» на сьогодні становить високо узагальнюючий критерій осмислення щодо української камерно-вокальної творчості в цілому та її понятійного позначення в ролі «українського солоспіву» – вокального соло з інструментальним супроводом. Однак, при останньому оминається ментальна структура явища – оперта на духовний досвід української академічної традиції в ролі такого національного феномена, як концептосфера української академічної пісні: цей феномен охоплює семантичні означення жанрово-стильових різновидів камерних вокальних творів, щодо яких існують певні норми музично-поетичних співвідношень та «знаковість» їх мовно-лексичного ресурсу. Звідси – потреба вирізнення структурних інваріантів жанрово-стильових різновидів українського солоспіву та їх аналізу за принципами співвідношення образних систем Слова і Музики. Так, для «пісні в народному дусі» – це узагальнення сюжетної програми віршованого тексту; для «романсу» – висока міра деталізації образного змісту поетичного першоджерела, що передбачає ідентифікацію інтонацій мовлення та «розмовного жанру»; для «пісні-романсу» – синтезована роль як узагальнень, так і деталізації, що є вельми характерним для ліричної фольклорної пісні; для монодраматичного солоспіву-монологу – театралізація, висока міра персоніфікації образного змісту словесного тексту та «голосу» Поета. Перелічені інваріантні структури камерно-вокальної творчості забезпечують систематизацію її концептів, що виступають в ролі константних архетипних моделей музично-поетичних співвідношень. Усе це – підстави для конкретизації музично-мовленнєвого ресурсу камерно-вокальних творів, його адекватного тлумачення як засобів втілення художніх образів згідно з творчим задумом митця, а також підґрунтя дотримання академічної манери співу, яка б відповідала нормам академічного вокального виконавства та уявленням про концептосферу української академічної пісні.

Посилання

Вандишев В. Методологічні аспекти концептології. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2012. № 50. С. 45–51.

Людкевич С. Про композиції до поезій Т. Шевченка. Людкевич С. П. Дослідження і статті. К. : Музична Україна, 1976. С. 127–131.

Марік В. Методологічні підстави введення поняття «концепт» до музикознавчого дослідження. Проблеми учасності : культура, мистецтво, педагогіка : збірник наукових праць. Харків-Луганськ : Стильіздат, 2007. Вип. 8. С. 53–65.

Пʼятницька-Позднякова І. Музичне мовлення в дискурсі мовно-знакових теорій. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. НАМАУ ім. П. І. Чайковського. К., 2013. Вип. 39. С. 31–44.

Пʼятницька-Позднякова І. Музичне мовлення в контексті семіозису як процесу смислоутворення. Україна – Польща: діалог культур : збірник матеріалів Міжнародного наукового симпозіуму (Київ, 9–12 квітня 2018 року). Київ : ІК НАМ України, 2018. С. 92.

Ярко М., Каралюс М., Бучок Л. Жанрово-стильова спеціалізація солоспіву у творчості М. В. Лисенка. «Fine Art and Culture Studies» : збірник наукових праць. Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022. Випуск 1. С. 10–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25