ФОРМУВАННЯ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ АПЛІКАТУРНОГО МИСЛЕННЯ ГІТАРИСТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ-ВИКОНАВЦІВ

Автор(и)

  • Анатолій Сергійович Коваленко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0003-3511-1301

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.3.15

Ключові слова:

гітарне мистецтво, музичне мистецтво, виконавська майстерність музиканта, аплікатурне мислення гітариста, професійна підготовка інструменталіста-виконавця.

Анотація

Стаття присвячена аналізу методології, яка допоможе гітаристам сформувати аплікатурне мислення у процесі професійної підготовки інструменталістів-виконавців. З’ясовано, що варіативність гітарної аплікатури є дієвим інструментом для реалізації художніх завдань музичного твору, врахування індивідуальних можливостей виконавця та досягнення зручності під час гри на музичному інструменті. Визначено, що формуючи аплікатурне мислення гітаристів варто оволодіти базовими аплікатурними принципами. Для цього важливо оцінити роль під час гри на музичному інструменті правої та лівої руки та кожного пальця зокрема. Виявлено, що п’ятипальцева аплікатура як закономірний етап розвитку техніки гри повинна не перекреслювати, а доповнювати прийоми гри, які раніше затвердилися в чотирипальцевій аплікатурі, і тим самим збагатили виконавську техніку гітариста новими можливостями. Доведено, що суттєвою проблемою у застосуванні аплікатури правої руки виконавців-початківців можна вважати випадковий дубляж одного із пальців. Прослідковано, що формування та удосконалення аплікатурного мислення гітаристів слід розглядати у контексті комплексного процесу професійної підготовки інструменталістів-виконавців. Зокрема, важливо мислити не просто пальцями, а чути внутрішнім слухом майбутнє виконання. Встановлено, що одною з головних умов майстерного виконання на музичному інструменті є застосування раціональної аплікатури, тому аплікатурна дисципліна – один із найважливіших принципів, якому потрібно навчити ще на початковому етапі гри на інструменті. Таким чином, на сучасному етапі розвитку виконавської майстерності формувати аплікатурне мислення гітаристів потрібно якомога раніше.

Посилання

Буркацький З. П. Аплікатура як засіб формування виконавської майстерності кларнетиста. Музичне мистецтво і культура. 2023. Вип. 37. С. 243–254.

Грищенко В. І., Козлін В. Й. П’ятипальцева аплікатура як закономірний етап розвитку техніки гри на гітарі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Київ : Міленіум. 2007. Вип. ХІХ. С. 242‒248.

Доценко В. І. Методика підготовки гітариста-виконавця : навч. посіб. Харків : СПДФО Мосякін В. М., 2005. 164 с.

Матвєєва О. О., Мартем’янова А. В. Формування професійної компетентності випускників факультетів мистецтв університетів засобами гітарного мистецтва. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Сер. : Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2017. Вип. LXXVIІ, т. 2. С. 95–99.

Михайленко М. П. Методика викладання гри на шестиструнній гітарі. Київ: Книга, 2003. 248 с.

Олійник В. Ф., Попович А. В. Аплікатурна дисципліна та аплікатурне мислення – важливі чинники впливу на вдосконалення технічної майстерності баяніста. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. 2013. Вип. 13. C. 319–324.

Сологуб В. Д. Виховання майстерності гри на гітарі: музично-естетичний контекст. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 167. С. 95–98.

Трянов М. А. «Спецінструмент» (гітара) : методичні рекомендації для самостійної роботи студентів над творами поліфонічного складу. Харків : ХДАК, 2023. 23 с.

Тущенко М. М. Розвиток виконавської майстерності студентів-гітаристів у процесі навчання в закладах вищої освіти. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 1. С. 339–343

Ященко І. А. Основні принципи раціонального підбору аплікатури на баяні. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2011. № 1. С. 81–85.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25