FORMATION AND IMPROVEMENT OF FINGERING THINKING IN GUITARISTS DURING THE PROFESSIONAL TRAINING OF PERFORMING INSTRUMENTALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.15Keywords:
guitar art, musical art, performance mastery of a musician, fingering thinking of a guitarist, professional training of a performing instrumentalist.Abstract
The article is dedicated to the analysis of methodologies that will help guitarists develop fingering thinking during the professional training of performing instrumentalists. It has been clarified that the variability of guitar fingering is an effective tool for realizing the artistic tasks of a musical piece, taking into account the individual capabilities of the performer and achieving comfort when playing a musical instrument. It has been determined that to form the fingering thinking of guitarists, it is essential to master the basic fingering principles. For this, it is important to assess the role of both the right and left hands, as well as each finger, during the performance on the musical instrument. It has been revealed that five-fingered fingering, as a regular stage in the development of playing technique, should not negate but rather complement and develop the techniques established in four-fingered fingering, thereby enriching the guitarist's performing technique with new possibilities. It has been proven that a significant problem in the application of the right-hand fingering for beginner performers can be considered the accidental duplication of any of the fingers. It has been traced that the formation and improvement of fingering thinking in guitarists should be viewed in the context of the comprehensive process of professional training for performing instrumentalists. In particular, it is important to think not just with the fingers but also to hear the future performance with the inner ear. It has been established that one of the main conditions for masterful performance on a musical instrument is the application of rational fingering; therefore, fingering discipline is one of the most important principles that should be taught from the very beginning of instrumental training.
References
Буркацький З. П. Аплікатура як засіб формування виконавської майстерності кларнетиста. Музичне мистецтво і культура. 2023. Вип. 37. С. 243–254.
Грищенко В. І., Козлін В. Й. П’ятипальцева аплікатура як закономірний етап розвитку техніки гри на гітарі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Київ : Міленіум. 2007. Вип. ХІХ. С. 242‒248.
Доценко В. І. Методика підготовки гітариста-виконавця : навч. посіб. Харків : СПДФО Мосякін В. М., 2005. 164 с.
Матвєєва О. О., Мартем’янова А. В. Формування професійної компетентності випускників факультетів мистецтв університетів засобами гітарного мистецтва. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Сер. : Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2017. Вип. LXXVIІ, т. 2. С. 95–99.
Михайленко М. П. Методика викладання гри на шестиструнній гітарі. Київ: Книга, 2003. 248 с.
Олійник В. Ф., Попович А. В. Аплікатурна дисципліна та аплікатурне мислення – важливі чинники впливу на вдосконалення технічної майстерності баяніста. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. 2013. Вип. 13. C. 319–324.
Сологуб В. Д. Виховання майстерності гри на гітарі: музично-естетичний контекст. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 167. С. 95–98.
Трянов М. А. «Спецінструмент» (гітара) : методичні рекомендації для самостійної роботи студентів над творами поліфонічного складу. Харків : ХДАК, 2023. 23 с.
Тущенко М. М. Розвиток виконавської майстерності студентів-гітаристів у процесі навчання в закладах вищої освіти. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 1. С. 339–343
Ященко І. А. Основні принципи раціонального підбору аплікатури на баяні. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2011. № 1. С. 81–85.