ФЕНОМЕН ОРКЕСТРУ НАРОДНИХ ІНСТРУМЕНТІВ У СУЧАСНОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МУЗИКОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.3.18

Ключові слова:

оркестр народних інструментів, академічне народно-інструментальне оркестрове виконавство, національна культура.

Анотація

У статті окреслено провідні напрями музикологічного дискурсу щодо питань специфіки, історико-культурної детермінованості, особливостей розвитку та функціонування оркестру народних інструментів. Акцентовано, що плюралізм індивідуальних дослідницьких вимірів, який є суголосним багатовимірності художньої практики та різноманіттю форм репрезентації народно-інструментального оркестрового мистецтва, детермінує звернення до принципів і настанов культурологічного, системного, історичного та узагальнюючого методів і підходів, як основи узагальнення музикологічного доробку щодо широкого кола питань, пов’язаних із оркестром народних інструментів. Виявлено, що у світлі культурологічного модусу музико-логічного осмислення оркестру народних інструментів усталюється тенденція його позиціонування як явища та репрезентанта національної культури, порушуються питання його періодизації у зв’язку з історичними та соціокультурними реаліями XX–XXI ст. Відзначено, що системний вимір осмислення оркестр народних інструментів позначений його обґрунтуванням як феноменологічно та організаційно багатовимірної системи та акцентуацією питання специфіки його різновидів, зокрема тембрових, а також питань функціонування та репертуарних орієнтирів навчальних оркестрів. Наголошено на формуванні новітніх векторів музикологічного дискурсу, зокрема регіонального, у якому висвітлюється локусна специфіка національного народно-інструментального оркестрового виконавства. Акцентовано, що в обріях регіонального модусу музикології формується панорамне осягнення оркестру народних інструментів як феноменологічної цілісності в різноманітті художньої рефлексії. Виявлено новаційну спрямованість музикологічного знання на комплементарне осмислення питань сутності та специфіки оркестру народних інструментів на основі компаративної методології, що резонує із новаційними синтетичними формами його функціонування, зокрема у формах науково-творчих проєктів. Наголошено на значущості та тяглості традицій педагогічно-методичного вектору музикологічного дискурсу щодо питань оркестру народних інструментів.

Посилання

Бродський Г. Л., Горбенко О. Б., Сметана О. С. Оркестровий клас : навчально-методичний посібник. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. 328 с.

Водяний Б. О. Народні музичні інструменти в системі мистецької освіти: історико-регіональні аспекти проблеми. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2012. Вип. 12. С. 302–305.

Душний А. До питання проєкту «Львівські народно-інструментальні традиції» як одного з аспектів пропаганди національної школи гри на народних інструментах. Актуальні питання гуманітарних наук, 2013. Вип. 4. С. 75–83.

Душний А., Чорний Ю. Оркестрове музикування на народних інструментах в контексті академічного синтезу XXI століття. Актуальні питання гуманітарних наук, 2015. Вип. 12. С. 97–106.

Жуков В. П, Будьонний В. М. Роль та значення оркестру народних інструментів домрово-балалайкового складу в Україні. Мистецька освіта у міждисциплінарному вимірі: матеріали II Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Харків, 13-14 черв. 2023 р. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 15–17.

Кольц І. П. Етапи формування професійного народно-інструментального виконавства в Україні. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство, 2018. Вип II (11). С. 228–232.

Кольц І. П. Народне інструментальне мистецтво Півдня України. Актуальні питання гуманітарних наук, 2018. Вип. 20. Т. 2. С. 39–42.

Личенко О. Особливості перекладу симфонічної композиції для навчального оркестру народних інструментів (на прикладі Карпатської рапсодії № 2 Л. Колодуба). Молодь і ринок, 2012. № 10 (93). С. 127–131.

Лігус В. Еволюція українського академічного народно-інструментального виконавства XX–XXI століття: соціокультурний аспект. Молодий вчений, 2017, № 10 (50). С. 293–296.

Нелюбов Р. М. Проблеми та перспективи колективного народно- інструментального музикування. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2012. Вип. 11. С. 273–277.

Плющенко М. Б. Темброво-фактурна специфіка транскрипцій за участю баяна чи акордеона композиторів Харкова кінця XX – початку XXI століття: 17.00.03: дис. …канд. мистецтвознавства. Харків: Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2021. 290 с.

Повзун Л. Народно-інструментальне виконавство в контексті музичної культури України. Інтелігенція і влада. Серія: Історія, 2009. Вип. 15. С. 272–279. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/iiv_2009_15_31

Роговська Є., Рутецький В. Оркестр народних інструментів: навчально-методичний посібник. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 220 с.

Сідлецька Т. І. Культурно-історична еволюція українського оркестру народних інструментів: автореф. … дис. кад. мистецтвознавства: 17.00.01. Київ: КНУКіМ, 2007. 19 с.

Сідлецька Т. І. Оркестр народних інструментів Вінницького училища культури і мистецтв ім. М. Д. Леонтовича: історія становлення та розвитку. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2015. Вип. 21. Т. 1. С. 200–204.

Стельмащук З. М. Творча діяльність народно-інструментальних оркестрових колективів Тернопільщини другої половини XX – початку XXI століття. Наукові записки ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. Серія Мистецтвознавство, 2014. № 2. С. 50–57.

Стрілець А. М. Формування оригінального репертуару для оркестру народних інструментів ХНУМ ім. І. П. Котляревського як історична місія харківських композиторів. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти, 2021. Вип. 60. С. 216–238.

Уманець О. В. Глокалізація. Соціологія права: енциклопедичний словник / Л. М. Герасіна, О. Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін. ; за ред. М. П. Требіна. Харків: Право, 2020. С. 186–188.

Хай М. Й. Проблема інерційності руху паралельно-культурницьких процесів в т.зв. «народно-академічному» інструменталізмі пострадянського періоду. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2012. Вип. 12. С. 429–438.

Цицирєв В. М. Розвиток українського оркестру народних інструментів: соціокультурні та історичні аспекти. Культура України, 2023. Вип. 80. С. 118–125.

Шемет Л. В. Народно-інструментальне мистецтво Дніпропетровщини в контексті музичної культури XX ст. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті, 2015. Вип. 2. С. 61–65.

Шеремет В. В. Трансформація соціокультурних функцій народно-інструментального мистецтва в історичній ретроспективі XX – XXI століття (на прикладі Північного Причорномор’я України). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2020. Вип. 36. С. 91–97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25