КОМПОЗИТОРСЬКО-ВИКОНАВСЬКА ТВОРЧІСТЬ КИТАЙСЬКОЇ СПІВАЧКИ СА ДІН ДІН В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО МУЗИКОЗНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.30Ключові слова:
Са Дін Дін, «тибетський стиль», «Усе росте», «Мрію, щоб навесні прилетіла ластівка», «Lucky day», мантра.Анотація
В умовах глобалізації вокального мистецтва сучасною тенденцією є руйнування національної своєрідності та уподібнення виконавської практики співаків незалежно від національності чи мови виконання. Разом з цим попри означену тенденцію в умовах активного розвитку китайське вокальне мистецтво зберігає значну різноманітність як у сенсі стилістики, так і у виконавських стилях. Серед самобутніх китайських стилів виокремлюється «тибетський», у якому поєднується традиційна тибетська вокально-виконавська традиція та сучасне академічне виконавство, тому актуальним є дослідження представників цього стилю. У статті розглядається композиторсько-виконавська творчість композитора, продюсера та співачки Са Дін Дін, яку можна вважати одним з найяскравіших представників «тибетського стилю». Також стаття містить аналіз змісту та тематики авторських пісень Са Дін Дін, який більшою мірою відповідає традиціям тибетської народної музики, а також вокально-виконавського стилю, який позначається поєднанням багатьох різноманітних технік звкуовидобування та виконавських прийомів. У статті розглянуто пісні «Усе росте», за яку Са Дін Дін отримала нагороду «BBC Radio 3 Awards for Worlds Musik»; «Старий біля річки Сілінь», у якій співачка використала вигадану нею власну мову; «Lucky day», матеріалом для якої стала «Ода до радості» Л.В. Бетховена, а також відеокліп на пісню «Мрію, щоб навесні прилетіла ластівка», у якому простежується володіння співачкою традиційним китайським жестом. Робиться висновок про те, що композиторсько-виконавська діяльність Са Дін Дін є синтетичною і оригінальним явищем не лише в межах китайського, але і у загальносвітового вокального мистецтва. Синтез у творчій діяльності співачки різних музичних традицій та національних продукує унікальні вокальні твори, які здобувають винагороди міжнародного рівня і залишаються предметом актуальних музикознавчих досліджень.
Посилання
Бойко А. М. Вплив фольклорних і релігійних музичних традицій на естрадно-вокальне мистецтво Китаю. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали міжнародної наукової конференції (Харків, 23–24 листопада 2017 р.) / Харківська державна академія культури / відп. за вип. Н. М. Кушнаренко. Харків : ХДАК, 2017. C. 350–351.
Бойко А. М. Специфіка китайського вокального мовлення Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців : матеріали XVIIІ Міжнародної науково-творчої конференції студентів та аспірантів (Харків, 22–23 березня 2018 р.) / Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського /ред.-упоряд. М. Ю. Борисенко. Харків : Вид- во «Водний спектр Джі-Ем-Пі», 2018. С. 20–21.
潘祖君. 流行歌曲创作中的“藏族音乐元素”探究. 音乐探索. 2012 年.第4 期. 第95–101 页. (Пань Цзу Цзюнь. Особливості втілення тибетської народної музики в китайській пісні. Дослідження музики. 2012. № 4. С. 95–101.)
陈顿. 萨顶顶. 唱着东方的神秘. 中国文化. 2009 年. 第3 期. 第81–82 页. (Чень Дун. Са Дін Дін: спів про східний секрет. Китайська культура. 2009. № 3. С. 81–82.)
赵培文. 中国流行音乐的两种趋势 人民音乐. 1986 年. 第8 期. 第7–8页 . (Чжао Пей Вень. Дві тенденції в сучасній китайській музиці. Народна музика. 1986. № 8. С. 7–8.)
于瑞,席志武. 萨顶顶音乐创作的审美特征. 艺苑. 2014 年. 第1 期. 95–98 页. (Юй Жуй, Сі Чжи У. Естетика музичної творчості Са Дін Дін. Мистецький сад. 2014. № 1. С. 95–98.)