COMPOSING AND PERFORMING CREATIVITY OF THE CHINESE SINGER SA DING DING IN THE CONTEXT OF MODERN MUSICOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.30Keywords:
Sa Ding Ding,Abstract
In the conditions of the globalization of vocal art, the current trend is the destruction of national identity and the assimilation of singers' performance practice, regardless of nationality or language of performance. At the same time, despite this trend in terms of active development, Chinese vocal art retains a significant diversity both in terms of stylistics and performance styles. Among the original Chinese styles, the "Tibetan" stands out, which combines the traditional Tibetan vocal-performance tradition and modern academic performance, so the research of representatives of this style is relevant. The article examines the compositional and performing work of the composer, producer and singer Sa Ding Ding, who can be considered one of the brightest representatives of the "Tibetan style". The article also contains an analysis of the content and themes of Sa Ding Ding's original songs, which are more in line with the traditions of Tibetan folk music, as well as the vocal performance style, which is characterized by a combination of many different sound production techniques and performance techniques. The article examines the song "Everything Grows", for which Sa Ding Ding won the BBC Radio 3 Awards for Worlds Musik; "The Old Man by the Silin River", in which the singer used her own invented language; "Lucky day", the material for which was "Ode to Joy" by L.V. Beethoven, as well as a video clip for the song "I dream that a swallow will fly in the spring", which shows the singer's mastery of a traditional Chinese gesture. It is concluded that the compositional and performing activity of Sa Ding Ding is a synthetic and original phenomenon not only within the boundaries of Chinese, but also in the global vocal art. The synthesis in the singer's creative activity of various musical traditions and national ones produces unique vocal works that win awards at the international level and remain the subject of current musicological research.
References
Бойко А. М. Вплив фольклорних і релігійних музичних традицій на естрадно-вокальне мистецтво Китаю. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали міжнародної наукової конференції (Харків, 23–24 листопада 2017 р.) / Харківська державна академія культури / відп. за вип. Н. М. Кушнаренко. Харків : ХДАК, 2017. C. 350–351.
Бойко А. М. Специфіка китайського вокального мовлення Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців : матеріали XVIIІ Міжнародної науково-творчої конференції студентів та аспірантів (Харків, 22–23 березня 2018 р.) / Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського /ред.-упоряд. М. Ю. Борисенко. Харків : Вид- во «Водний спектр Джі-Ем-Пі», 2018. С. 20–21.
潘祖君. 流行歌曲创作中的“藏族音乐元素”探究. 音乐探索. 2012 年.第4 期. 第95–101 页. (Пань Цзу Цзюнь. Особливості втілення тибетської народної музики в китайській пісні. Дослідження музики. 2012. № 4. С. 95–101.)
陈顿. 萨顶顶. 唱着东方的神秘. 中国文化. 2009 年. 第3 期. 第81–82 页. (Чень Дун. Са Дін Дін: спів про східний секрет. Китайська культура. 2009. № 3. С. 81–82.)
赵培文. 中国流行音乐的两种趋势 人民音乐. 1986 年. 第8 期. 第7–8页 . (Чжао Пей Вень. Дві тенденції в сучасній китайській музиці. Народна музика. 1986. № 8. С. 7–8.)
于瑞,席志武. 萨顶顶音乐创作的审美特征. 艺苑. 2014 年. 第1 期. 95–98 页. (Юй Жуй, Сі Чжи У. Естетика музичної творчості Са Дін Дін. Мистецький сад. 2014. № 1. С. 95–98.)