ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗІВ КОМПОЗИТОРІВ-ІМПРЕСІОНІСТІВ ЯК ОСНОВНИЙ ЧИННИК СТІЙКОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОЇ ВЕРСІЇ БАЯНІСТА-ВИКОНАВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.2Ключові слова:
візуалізація, художній образ, композитори-імпресіоністи, інтерпретація, баяніст-виконавецьАнотація
Статтю присвячено обґрунтуванню значущості сенсу розуміння імпресіонізму як музичного стилю у виконавському музично-інструментальному мистецтві баяністів. Застосований принцип художньо-образної візуалізації музики композиторів-імпресіоністів, метод усвідомлення стильової значущості імпресіонізму в музиці та визначення художнього-образного контенту імпресіоністичного стилю різних композиторів; обрано рефлексивну візуалізацію за принципом персоніфікованої інтерпретаційної унікальності виконавця для розкриття основних образно-характеристичних особливостей музичних творів при виконанні їх на баяні. Підкреслено значущість візуалізації образів як мистецько-виконавської категорії, що становить особливий феномен для музиканта-виконавця в контексті його сприйняття та відтворення музики композиторів будь-якого стилю. Представлене художньо-естетичне розуміння образного відображення дійсності в творах мистецтва, що мають спорідненість їх програмної сутності або творчо-уявлюваного сенсу (художників, композиторів, виконавців). Яскрава образ-но-стилістична палітра розкрита на основі композиторів-імпресіоністів К. Дебюссі та ексцентричного композитора-реформатора Е. Саті, які обрали для розкриття власних почуттів образний зміст та виконували власні твори на своїх «класичних» музичних інструментах. Представлена можливість візуалізації музичних образів композиторів-імпресіоністів створює власну образно-стилістичну уяву в усвідомленні баяніста-виконавця та його інтерпретаційної версії щодо музичних характеристик конкретних творів імпресіоністичного стилю. «Сади під дощем» К. Дебюссі та «Гносієни» Е. Саті, відображаються у технологічних прийомах відтворення баяністами, звукообразних та темброво-динамічних комплексах і особливостями інтонування. Підсумовано результати образно-стилістичних характеристик обраних творів композиторів-імпресіоністів у виконанні на баяні.
Посилання
Л. Шевченко. (ред.) (2008). Імпресіонізм. Імпресія. Новий словник іншомовних слів : близько 40 000 сл. і словосполучень (С. 258). Київ : Арій.
Ю. Юцевич. (2003). Імпресіонізм. Музика. Словник-довідник. (С. 96). Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
С. В. Шип. Музична форма від звуку до стилю : навчальний посібник. Київ : Заповіт, 1998. 368 с.
М. Давидов. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста : навчальний посібник для вищих музичних навчальних закладів. Київ : Музична Україна, 1997. 240 с.
Вей Шань. Імпресіонізм у контексті стильової обізнаності піаністів. Проблеми сучасної мистецької освіти : зб. студ. наук. робіт. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова. 2024. Вип. 23. 125 с. С. 27–35.
Котляревська О.І. Варіативний потенціал музичного твору : культурологічний аспект інтерпретування : авто- реф. дис… канд. мистецтвознавства: 17.00.03, К. : Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського. 1996. 19 с.
LibreTexts. 28.9: Імпресіонізм. LibreTexts – Ukrayinska. URL: https://bit.ly/4guGR3G (дата звернення: 05.01.2025).
О. Ніколенко. Імпресіонізм у живописі й музиці. Мистецька вітальня Імпрессіонізм. URL: https://www.xn--1000-83dma3a1c7b6a8s.xn--j1amh/wp-content/uploads/2018/08/Мист.вітальня_Імпресіонізм.pdf (дата звернення: 07.01.2025).
Л. Шевченко / (ред.) (2008). Ангемітоніка. Новий словник іншомовних слів : близько 40 000 сл. і словосполучень (С. 45). Київ : Арій.
Кароль Шимановський. wiki. wiki. URL: https://wiki.library.kr.ua/index.php?title=Шимановський_Кароль (дата звернення: 31.01.2025).
А. Куїнджі. 179 творів – живопис. www.wikiart.org. URL: https://www.wikiart.org/uk/arkhip-kuyindzhi (дата звернення: 12.01.2025).
danyan11. Клод Дебюссі. Місячне сяйво (Clair de lune), 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Fd1WWEUHSu0 (дата звернення: 12.01.2025).
Л. Шевченко. (ред.) (2008). Візуалізація. Візуалізм. Візуальний. Новий словник іншомовних слів : близько 40 000 сл. і словосполучень (C. 120). Київ : Арій.
О. М. Полатайко. Формування художньо-образного мислення студентів у курсі «Методика викладання художньої культури»: навч.-метод. посібник для студентів-магістрантів мистецького напряму навчання. Київ : НПУ ім. М.П, Драгоманова, 2012, 164 с. С. 14.
В. Карпенко. Словник музичних термінів / Укл. Василь Тимків, Олена Подручна та ін. К. : 2017. 312 с.
Andrii Biednyi. K.Debussy – Jardins la pluie / К.Дебюссі – «Сади під дощем», 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=O47NZ_7xu2Q (дата звернення: 15.01.2025).