СУЧАСНИЙ СТАН Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ФАХОВОЇ (ФОРТЕПІАННОЇ) ОСВІТИ В МИСТЕЦЬКИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.4Ключові слова:
професійна мистецька освіта, фахова (фортепіанна освіта), робоча програмаАнотація
Стаття присвячена дослідженню сучасного стану й перспектив розвитку фахової мистецької, зокрема фортепіанної освіти в ЗВО. Зважаючи на те, що досліджень даного питання недостатньо, автором статті було проаналізовано робочі програми з фахових дисциплін, а саме: «Фах» (фортепіано), напрям підготовки 025 Музичне мистецтво та «Музичний інструмент» (фортепіано), напрям підготовки 014 Середня освіта (Музичне мистецтво).У статті проведено порівняльний аналіз робочих програм даних дисциплін за основними видами діяльності, за структурою, за метою, завданням й результати курсу. В залежності від освітньої програми були проаналізовані відмінності у кількості кредитів/годин та загального обсягу годин на викладання зазначених дисциплін. В статті було проаналізовано та акцентовано увагу на тому, що робоча програма з дисципліни «Фах» зорієнтована на музикантів високого рівня підготовки. Тобто, рівень володіння виконавською технікою повинен бути на професійному рівні, а також програма з фаху має дещо потужнішу базу підготовки майбутніх педагогів-виконавців. При розгляді робочої програми з дисципліни «Музичний інструмент» було зазначено про те, що рівень підготовки здобувачів вищої освіти, які навчатимуться за цим напрямом дещо нижчий. Проаналізовано та описано структуру дисциплін: розподіл на модулі, змістові модулі та кількість тем; практична й самостійна робота (з урахуванням кількості годин відповідно ОП); індивідуальне науково-дослідне завдання; методи навчання, методи контролю; розподіл балів; шкала оцінювання. За результатами аналізу окреслено основні завдання та тенденції розвитку фахової (фортепіанної) освіти в мистецьких закладах України. Зокрема, національної визначеності, збереження та примноження надбань культурної спадщини.
Посилання
Каленюк І. Сучасні тенденції розвитку освіти у глобальному середовищі. Університетська освіта. 2011. № 1. С. 20–28.
Козир А. Основні тенденції розвитку мистецької освіти на сучасному етапі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : збірник наукових праць ДВНЗ ‘Донбаський державний педагогічний університет’. 2016. Вип. 3. С. 25–37.
Людкевич С. Організація музичного виховання / Станіслав Людкевич // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2т. / [упор. З.Штундер]. Львів : Дивосвіт, 2000. Т.2. С. 293-298.
Новітні технології у процесі навчання гри на фортепіано. URL: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/27851/ – Дата звернення : 15.01.2025 р.
Падалка Г. М. Пріоритетні напрями розвитку сучасної мистецької освіти. Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. Київ : НПУ, 2004. Вип. 1(6). С. 15–20.
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 04 Фах. Галузь знань: 02 Культура і мистецтво. Спеціальність: 025 Музичне мистецтво. Спеціалізація: фортепіано. Факультет мистецтв, кафедра інструментального виконавства. Умань, 2024-2025 рр. 14 с.
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 16 Музичний інструмент (фортепіано). Галузь знань: 01 Освіта/ Педагогіка. Спеціальність: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Факультет мистецтв, кафедра інструментального виконавства. Умань. 2024-2025 рр. 17 с.
Факультет мистецтв УДПУ ім. Павла Тичини. Кафедра інструментального виконавства. Історія створенняю URL: https://mpf.udpu.edu.ua/kafedra-instrumentalnoho-vykonavstva/ – Дата звернення : 15.01.2025 р.
Черкасов В.Ф. Розвиток музично-педагогічної освіти в Україні (друга половина XX – початок XXI століття) : дис. ... доктора пед. наук : спец. 13.00.01. Київ, 2009. 465 с.