CURRENT STATE AND TENDENCIES OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL (PIANO) EDUCATION IN ART INSTITUTIONS OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.4Keywords:
professional art education, professional (piano education), work programAbstract
The article is devoted to the study of the current state and prospects of the development of professional art, in particular piano education in higher education. In view of the fact that research on this issue is not enough, the author of the article analyzed work programs in professional disciplines, namely: ‘Fach’ (piano), direction of preparation 025 Musical art and ‘Musical instrument’ (piano), direction of preparation 014 Secondary education (Musical art).The article conducts a comparative analysis of the working programs of these disciplines by the main types of activity, by structure, by purpose, task and results of the course. Depending on the educational program, differences in the number of credits/hours and the total number of hours for teaching these disciplines were analyzed.The article analyzed and focused on the fact that the work program on the discipline ‘Fach’ is focused on musicians of a high level of training. That is, the level of proficiency in performing equipment should be at a professional level, and the specialty program has a somewhat more powerful base for training future performing teachers. When considering the work program in the discipline ‘Musical Instrument’ it was noted that the level of training of applicants for higher education who will study in this direction is somewhat lower.The structure of disciplines is analyzed and described: distribution into modules, content modules and number of topics; practical and independent work (taking into account the number of hours according to the OP); individual research task; training methods, control methods; distribution of points; assessment scale.Based on the results of the analysis, the main tasks and trends in the development of professional (piano) education in art institutions of Ukraine are outlined. In particular, national certainty, preservation and multiplication of achievements of cultural heritage.
References
Каленюк І. Сучасні тенденції розвитку освіти у глобальному середовищі. Університетська освіта. 2011. № 1. С. 20–28.
Козир А. Основні тенденції розвитку мистецької освіти на сучасному етапі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : збірник наукових праць ДВНЗ ‘Донбаський державний педагогічний університет’. 2016. Вип. 3. С. 25–37.
Людкевич С. Організація музичного виховання / Станіслав Людкевич // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2т. / [упор. З.Штундер]. Львів : Дивосвіт, 2000. Т.2. С. 293-298.
Новітні технології у процесі навчання гри на фортепіано. URL: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/27851/ – Дата звернення : 15.01.2025 р.
Падалка Г. М. Пріоритетні напрями розвитку сучасної мистецької освіти. Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. Київ : НПУ, 2004. Вип. 1(6). С. 15–20.
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 04 Фах. Галузь знань: 02 Культура і мистецтво. Спеціальність: 025 Музичне мистецтво. Спеціалізація: фортепіано. Факультет мистецтв, кафедра інструментального виконавства. Умань, 2024-2025 рр. 14 с.
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 16 Музичний інструмент (фортепіано). Галузь знань: 01 Освіта/ Педагогіка. Спеціальність: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Факультет мистецтв, кафедра інструментального виконавства. Умань. 2024-2025 рр. 17 с.
Факультет мистецтв УДПУ ім. Павла Тичини. Кафедра інструментального виконавства. Історія створенняю URL: https://mpf.udpu.edu.ua/kafedra-instrumentalnoho-vykonavstva/ – Дата звернення : 15.01.2025 р.
Черкасов В.Ф. Розвиток музично-педагогічної освіти в Україні (друга половина XX – початок XXI століття) : дис. ... доктора пед. наук : спец. 13.00.01. Київ, 2009. 465 с.