ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА ДОМРИСТІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ: ВИКЛИКИ, ДОСВІД, РЕКОМЕНДАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.7Ключові слова:
дистанційне навчання, музична освіта, дистанційна освіта, домра, педагогічна взаємодія, цифрові технології, виклики, мотивація студентів, концертмейстер, виконавська підготовкаАнотація
У статті висвітлено основні виклики дистанційного навчання домристів у сучасних умовах, обумовлених технічними, педагогічними, соціально-психологічними та організаційними аспектами. Доведено, що дистанційний формат навчання, хоча й забезпечує безперервність освітнього процесу, супроводжується значними обмеженнями, зокрема низькою якістю звуку та відео, нестабільністю інтернет-з’єднання, відсутністю спеціалізованого обладнання, а також складнощами в забезпеченні ефективної педагогічної взаємодії. Охарактеризовано вплив дистанційного формату на виконавську підготовку студентів, зокрема на передачу тонких нюансів гри, емоційного змісту музичних творів і організацію ансамблевої взаємодії між домристом, концертмейстером і викладачем. Констатовано, що відсутність можливості безпосередньої взаємодії та живого контакту значно ускладнює процес формування виконавських навичок і може негативно впливати на мотивацію здобувачів освіти. Обґрунтовано доцільність впровадження сучасних технологій, які забезпечують високу якість звуку й відео, а також адаптованих методик викладання, спрямованих на подолання технічних і педагогічних викликів. Визначено важливість розвитку цифрових компетенцій як викладачів, так і студентів, що дозволяє ефективно використовувати новітні інструменти та технології в освітньому процесі. Акцентовано увагу на необхідності поєднання синхронних і асинхронних методів навчання, які сприяють підвищенню ефективності дистанційного викладання. Запропоновано низку рекомендацій щодо створення умов для індивідуалізації навчального процесу, формування мотивації студентів і підтримки їхнього емоційного стану.
Посилання
Бондаренко А. Дистанційна освіта музикантів-виконавців: проблеми та перспективи. Імідж сучасного педагога. 2020. Т. 3(192). С. 69–72. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-69-72.
Данилюк М. М. Вплив інформаційних технологій на розвиток музичної освіти та індустрії: можливості та виклики. Збірник наукових праць «ΛΌГOΣ» з матеріалами VII Міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 317–320. URL: https://doi.org/10.36074/logos-20.09.2024.063
Данилюк Я. В. Проблеми та перспективи дистанційного навчання домристів в умовах сучасних викликів. Збірник наукових праць «ΛΌГOΣ» з матеріалами VII Міжнародної науково-практичної конференції, м. Париж, Франція. 2024. С. 312–316. URL: https://doi.org/10.36074/logos-20.09.2024.062.
Екман М., Бурман К. Піаністи-концертмейстери – майстри фактурного звукозапису: виклики дистанційного навчання в закладах вищої освіти з мистецькими напрямками. Синтез мистецької науки, освіти і творчості в Україні та глобальному культурному просторі : матеріали Четвертої всеукр. науково-практ. конф., м. Ужгород, 17–18 лют. 2022 р. URL: http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/8963.
Іванова О., Лабуз К. Роль ансамблевого музикування у загальному та професійному розвитку юних музикантів. Вісник Сковородинівської академії молодих учених : зб. наук. праць. 2024. С. 51–57. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/15196.
Кишакевич Б. Ю., Кишакевич С. В., Стець Г. В. Сучасні тенденції цифровізації музичної освіти. Академічні візії. 2024. № 27. С. 1–10. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/888.
Левицька І. М., Осадча Т. В. Використання хмарних та мобільних технологій в процесі дистанційного навчання майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 209. С. 232–237. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-232-237.
Носовець Н., Мисливець Ю., Барбаш Є. Цифровізація освітнього процесу закладів вищої освіти. Дидактика. 2024. № 2. С. 8–14. URL: https://doi.org/10.69842/didactics.24.2.1 .
Огієнко О. І. Дистанційна педагогічна освіта: зарубіжний та вітчизняний досвід : Метод. рек. Київ : НАПНУ. Ін-т пед. освіти дорослих, 2012. 75 с. URL: http://ipood.com.ua/data/NDR/Information_technology/2012_Ogienko_recomend.pdf?utm_source=chatgpt.com.
Олійник В. В. Відкрита післядипломна педагогічна освіта і дистанційне навчання в запитаннях і відповідях: науково-методичний посібник : наук.-метод. посіб. Київ : НАПН України, Ун-т менедж. освіти "А.С.К", 2013. 312 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7059/1/Посибник_Олийник.pdf.
Павлюк А. Кожна сьома школа в Україні пошкоджена через війну – МОН. Українська правда. Життя. URL: https://life.pravda.com.ua/society/v-ukrajini-cherez-viynu-poshkodzheni-ponad-3-5-tisyachi-zakladiv-osviti-300221/.
Прядко О. Емоційна самореалізація учнів засобами музичного мистецтва. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи : матеріали ХІІІ Міжн. наук.– практ. конф.,, м. Конін – Ужгород – Перемишль – Херсон. 2022. С. 127–128.
Чугай С. Особливості дистанційного навчання гри на музичному інструменті студентів ЗВО. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. № 16. С. 61–71. URL: https://doi.org/10.31865/2414-9292.16.2021.246277