ФОРТЕПІАННІ ЦИКЛИ МІНІАТЮР У ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ XX–XXI СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.9Ключові слова:
жанрова модель, мініатюра, фортепіанний цикл мініатюр, стиль, жанр, виконавська інтерпретаціяАнотація
Метою статті є окреслення концептуальних та жанрово-стильових векторів інтерпретації жанрової моделі фортепіанного циклу мініатюр у творчості митців України XX–XXI ст. Досягнення мети передбачає методологічну опору на компаративні настанови, які поєднують принципи історичного та культурологічного підходів, жанрового та стильового аналізу. Наукова новизна статті полягає у виявленні та обґрунтуванні провідних напрямів концептуального, стильового та жанрового модифікування жанрової моделі фортепіанного циклу мініатюр в художньому просторі України XX–XXI ст. Висновки. У статті жанрова модель фортепіанного циклу мініатюр позиціонована як така, що сягає витоками французького класицизму, бароко та актуалізується у просторі романтизму та художніх вимірах XX ст., резонуючи із стильовим різноманіттям, жанровою дифузійністю та суб’єктивізацією постcучасного мистецького світобачення. У різноманітті інтерпретацій фортепіанного циклу мініатюр у творчості митців України XX–XXI ст. окреслено такі модуси концептуальної, жанрової та стильової репрезентації, як: насичення виразними національними акцентами, апеляція до художнього досвіду романтизму, апробація новаційних стильових спрямувань у контексті моножанрового «прелюдійного» циклу; створення поліжанрових програмних циклів, позначених тяжінням до наскрізних форм, стильовим плюралізмом, новаційністю музичної мови та виразового комплексу; формування стильово-меморіального варіанту жанру, маркованого значущістю концепту історичної та національної пам’яті, стильових та жанрових апеляцій до національного та світового художнього доробку, різноманіттям типів програмності; синтез світового художнього досвіду на ґрунті неофольклоризму; значущість тенденції інтертектуальності, виявленої в синтезі музичного мистецтва та живопису; активне функціонування «дитячого» різновиду, позначеного внутрішньою стильовою та жанровою багатовимірністю, значущістю програмності та інтертекстуальних інтенцій; експерименталізм у сфері концепції, стилю та жанру, суголосний орієнтації сучасного митця на формування власного творчого світу.
Посилання
Ваврик Р. В. Фортепіанна мініатюра сучасних українських композиторів: виконавський аспект. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки», 2022, № 14-15: за матеріалами III Міжнар. наук.-практ. конф. «Globalozation of scientific knowledge: international cooperation and integration of science» (27 травня 2022 р.). С. 693–695.
Герега М. Етнохарактерна та візуальна інтертекстуальність у фортепіанному циклі Ігоря Шамо «Гуцульські акварелі». Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка, 2017. Вип. 41. С. 60–71.
Естетика: навчальний посібник / Л. В. Анучина, О. К. Бурова, О. В. Уманець, О. В. Шило; за ред. Л. В. Анучиної та О. В. Уманець. Харків: Право, 2010. 232 с.
Копелюк О. «24 прелюдії» для фортепіано Івана Карабиця як енциклопедія доби українського Відродження (70-ті роки XX століття). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти, 2021. Вип. 58. С. 65–95.
Люта І. Особливості музичної мови фортепіанного циклу «Калейдоскоп настроїв» Богдани Фільц. Українська музика, 2018, № 2 (28). С. 152–158.
Мінгальов П. В. Цикли фортепіанних мініатюр в українській музиці початку XX століття у контексті тенденцій європейського модернізму: дис. …д-ра філософії: 025. Суми: Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка, 2023. 221 с.
Ніколаї Г. Українська фортепіанна музика як феномен культури XX століття. Ars inter Culturas, 2010, № 1. С. 121–132.
Пахомова Є. Г. Синтез і синестезія у творчості українських композиторів другої половини XX – початку XXI століття. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2017, № 1 (34). С. 101–111.
Рябуха Н. О. Мініатюра як феномен музичної культури (на матеріалі фортепіанних творів українських композиторів кінця XIX – XX століть): автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків: Харківська державна академія культури. Харків: Харківська державна академія культури, 2004. 20 с.
Свірідовська Л. М. Фортепіанна мініатюра в українській музичній культурі (кінець XIX – перша третина XX ст.): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2007. 18 с. URL: https://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124056062.
Тимощук О. Є. Фортепіанні цикли для дітей у творчості українських композиторів: образно-художній аспект: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса: Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2011. 18 с.
Уманець О. В. Мистецтво в культурному просторі постсучасності: зміни та проблеми. Духовна культура України перед викликами часу: тези доп. учасників IV Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 14 травня 2021 р.). Харків: Право, 2021. С. 92–95.