МУЗИЧНО-ХОРЕОГРАФІЧНИЙ ПЕРФОРМАНС ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ: ШЛЯХИ ТРАНСФОРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.17Ключові слова:
музично-хореографічний перформанс, мистецтво другої половини XX століття, синтез мистецтв, експериментальні практики, імпровізація, сценічне мистецтвоАнотація
Мета роботи – дослідити еволюцію музично-хореографічного перформансу другої половини XX століття крізь призму його трансформаційних процесів, зумовлених взаємодією різних мистецьких традицій, експериментальними пошуками у сфері сценічного мистецтва та зрушеннями в соціокультурному контексті. Методологія дослідження включає історико-аналітичний метод, методи компаративного аналізу, культурологічного та мистецтвознавчого підходів, що дозволяє простежити динаміку змін у музично-хореографічному перформансі зазначеного періоду. Наукова новизна полягає у визначенні ключових тенденцій трансформації музично-хореографічного перформансу другої половини XX століття під впливом соціокультурних і мистецьких чинників. Вперше систематизовано взаємозв’язок між розширенням хореографічної мови, використанням мультимедійних технологій та інтерактивних підходів у перформансі та їхнім впливом на формування сучасної перформативної культури. Результати дослідження. Розглянуто ключові напрями розвитку музично-хореографічного перформансу другої половини XX століття, зокрема, експериментальні практики, що базувалися на ідеях імпровізаційності, випадковості, міждисциплінарного підходу та концептуального синтезу. Особлива увага приділяється практикам відомих хореографів та композиторів, таких як Мерс Каннінгем, Тріш Браун, Анна Халпрін, Джон Кейдж, а також аналізу інноваційних творів кінця XX – початку XXI століття. Висновки. Виявлено, що трансформація музично-хореографічного перформансу другої половини XX століття була зумовлена як внутрішньомистецькими процесами, так і глобальними соціокультурними зрушеннями. Постмодерністська художня парадигма сприяла розширенню хореографічної та музичної виразності, інтеграції випадковості, імпровізації та технологій у сценічне мистецтво. Дослідження засвідчує, що музично-хореографічний перформанс цього періоду став полем взаємодії між академічною традицією, авангардними експериментами та новими формами театральної дії, що спричинило його подальший розвиток у напрямі відкритих мистецьких структур.
Посилання
Алфьорова З. І. Перформанс як візуальне мистецтво. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2006. № 7. С. 3–8.
Бойко О. Танцювальні перфоманси як мистецьке явище. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2016. № (35). С. 69–77.
Кочубейник О. Перформанс як інструмент локальних ідентичностей. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. 2013. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nchnpu_012_2013_42_13.pdf.
Кауфман В. Про перформанс в Україні. 2011. URL: https://www.youtube.com./watch?v=szyt0Qxxh5s.
Сирбу Г. В. Музично-хореографічні експерименти в спільних проєктах Джона Кейджа та Мерса Каннінгема як досвід переосмислення традиції модерн. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2023. № 4. С. 128–134.
Frith S. Performing rites: on the value of popular music. Oxford: Oxford University Press, 1996. 360 p.
Brown T. Trisha Brown, in Contemporary Dance ed. Anne Livet. New York: Abbeville, 1978. p. 44–54.
Forti S. Handbook in Motion. Halifax, Canada: The Press of Novia Scotia College of Art and Design, 1974. 34 p.
Goffman E. The presentation of self in everyday life. Edinburgh: University of Edinburgh, Social Sciences Research Centre, 1959. 162 p.
Goldberg R. Performance Art: From Futurism to the Present. New-York: Thames & Hudson, 2005. 256 р.