СПЕЦИФІКА ОПРАЦЮВАННЯ ВОКАЛЬНИХ ТВОРІВ ЕПОХИ РЕНЕСАНСУ СУЧАСНИМИ ВИКОНАВЦЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.25Ключові слова:
світова музична культура, епоха Ренесансу, історичне виконавство, музичний стиль, інтерпретація вокальних творів, технічні прийоми звуковидобування, сучасні вокалістиАнотація
У статті розглядається специфіка практичного опрацювання вокальних творів епохи Ренесансу сучасними виконавцями як питання, яке є значущим насамперед для професійного розвитку співаків, що присвятили свою творчість вивченню старовинної музики. Теоретичного обґрунтування набули деякі виконавські стилі музики зазначеної епохи. Метою статті стала характеристика підходів практичного вираження історичного виконавства вокальних творів епохи Ренесансу сучасними співаками як феномену музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття. У дослідженні розкрито взаємодію принципів історичного виконавства з комплексом базових професійних умінь сучасних вокалістів, оскільки на сьогодні відродження інтересу до культури Ренесансу та його вплив на сучасність стають важливими аспектами у виконанні музичних творів; охарактеризовано стильові особливості музики епохи Ренесансу та з’ясовано, що музичне мистецтво вказаної епохи мало такі призначення – це музика для богослужіння, для розваг і навчання, а також придворного життя. Встановлено, що в сучасних дослідженнях світової музичної культури міститься чимало прикладів невірної інтерпретації звукового образу творів епохи Ренесансу, що породжує численні помилки виконання. З’ясовано, що на сьогодні окремим вокалістам потрібно враховувати голосові дані, щоб уся музична тканина звучала найбільш наближеною до виконання оригіналу. Увагу зосереджено на розумінні виконавцями тих напружень, якими була перейнята музична реальність вказаної епохи. Підкреслено, що таке усвідомлення є неймовірно продуктивним для сучасних співаків – створюється історично орієнтоване виконавство, яке максимально точно відтворює звуки музики попередніх часів. Пропонуються технічні моменти, зокрема застосування прийому «вібрато», щоб співаки навчилися бути дуже уважними та гнучкими щодо інтерпретації творів епохи Ренесансу.
Посилання
Герасимова-Персидська Н. О., Гусарчук Т. . Старовинна музика в культурі сьогодення і місце кафедри старовинної музики в системі НМАУ ім. П. І. Чайковського. Академія музичної еліти України: Історія та сучасність. Київ : Музична Україна, 2004. C. 309–312.
Даньшина Н. В. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2013. 202 с.
Жаркова В. Б. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навч. посібник. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2023. 548 с.
Коденко І. І. «Історичне виконавство як тенденція музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття» : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2021. 219 с.
Хмілевська Н. В. Особливості вокальної манери виконання твору доби Відродження. Київське музикознавство. Київ, 2010. Вип. 35. С. 3–10.
Цюряк І. О. Специфічні особливості виконання хорової музики епохи Ренесансу сучасними співаками. Мистецька освіта: проблеми і перспективи розвитку в контексті європейської інтеграції: зб. наук. праць. Житомир, 2017. С. 178–184.
Чекан О. Е. Музичний простір партесних мотетів та його моделювання в ансамблевому виконавстві. Київ : Курс, 1997. С. 93–97.