СУЧАСНІ ПІСНІ ПРОСЛАВЛЕННЯ В WORSHIP-КУЛЬТУРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.2Ключові слова:
worship-культура; пісні прославлення; сакральна комунікація; релігійна ідентичність; богословський дискурс; музичне поклонінняАнотація
У межах статті здійснено теоретико-аналітичне осмислення феномену сучасних пісень прославлення в контексті worship-культури як репрезентативної форми сакральної комунікації, характерної для євангельського протестантизму. Автор пропонує інтерпретацію worship-музики як інтегративного духовно-культурного явища, що функціонує на перетині теологічного дискурсу, естетичних практик та соціокомунікативних процесів. Основна увага приділяється аналізу музичного компоненту богослужіння як механізму моделювання колективного релігійного досвіду, кодування догматичних смислів і формування нормативних фреймів християнського поклоніння. Констатується, що в умовах постсекулярного суспільства та зростання медіалізованих форм релігійності, сучасні пісні прославлення набувають значущості як засіб конструювання ідентичності, символічного упорядкування сакрального простору та духовної мобілізації віруючих спільнот. Окреслено функціональне розмаїття worship-музики, зокрема її здатність виступати в ролі релігійного «перекладача» між трансцендентним змістом і сенсопродукуючими емоційними станами аудиторії. Акцентовано на проблемі зміщення акценту з богословської сутності музичного служіння на естетизовану форму, що може зумовити редукцію глибинного сакрального змісту. На основі комплексного аналізу визначено, що worship-пісні в сучасному релігійному середовищі виконують терапевтичну, мобілізаційну та інтеграційну функції, сприяючи відновленню духовної автентичності та адаптації християнської спільноти до комунікативних викликів глобалізованого світу. Стверджується, що музичне прославлення в межах worship-культури постає як унікальний комунікативний код, здатний структурувати сакральний досвід, підтримувати цілісність богословської парадигми та забезпечувати актуалізацію колективної духовної пам’яті.
Посилання
Самойленко О. І. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції : монографія. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. 236 с.
Булах Т. Б. Музика поклоніння як мистецько-соціологічний феномен. Слобожанські мистецькі студії. 2024. № 3. С. 31–34. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2024.3.5.
Зосім О. Л. З 872 Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. – Київ: НАКККіМ, 2017. 328 с.
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Northeastern University Press.
Berger, P. L. (1999). The desecularization of the world: Resurgent religion and world politics. Ethics and Public Policy Center.
Ingalls, Monique M. Singing the Congregation: How Contemporary Worship Music Forms Evangelical Community. Oxford: Oxford University Press, 2018. URL https://academic.oup.com/book/1590
Porter, Steven L. Worship. The Oxford Handbook of Evangelical Theology. McDermott, G.R..Oxford: Oxford University Press, 2011.