ФОНЕТИКА І СТИЛЬ: ВИКОНАВСЬКІ ВИКЛИКИ ПРИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ КИТАЙСЬКИХ ПІСЕНЬ УКРАЇНСЬКИМИ СПІВАКАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.5

Ключові слова:

китайська вокальна музика, фонетика, стиль, інтерпретація, академічний спів, українські виконавці, китайські виконавці

Анотація

У статті досліджено специфіку інтерпретації китайських камерних вокальних творів у виконавській практиці українських співаків академічного профілю. Основна увага зосереджена на фонетичних, інтонаційних та стилістичних бар’єрах, що виникають у процесі роботи з вокальними творами, написаними китайською мовою. Враховуючи тональну природу китайської фонетичної системи, наголошується на її безпосередньому впливі на вокальну інтонацію, фразування, дикцію та формування смислової виразності. Артикуляційна своєрідність фонем, наявність чотирьох основних і нейтрального тону, зміна значення слова в залежності від інтонаційного профілю – все це створює специфічне мовно-музичне середовище, що вимагає від європейського виконавця принципово нової слухової та технічної організації вокального процесу.Окремий акцент зроблено на аналізі інтонаційної природи китайської музичної мови як феномену, що інтегрує мовну, семантичну й музичну складові в єдине інтонаційно-смислове поле. Стаття також висвітлює естетичні особливості східної вокальної традиції, зокрема тяжіння до статичних форм музичної драматургії, медитативності, ритмічної фіксованості, орнаментального мислення, а також використання гнучкого легато, мікротонових коливань, глісандо, природної динаміки та специфічного тембрового забарвлення. У цьому контексті підкреслено необхідність перегляду традиційних європейських принципів звуковедення, фразування, артикуляційної організації та стилістичної логіки інтерпретації.У межах педагогічного дискурсу окреслено стратегії поетапної адаптації українських вокалістів до китайського вокального репертуару, зокрема: інтеграцію фонетичного тренінгу в структуру вокального навчання, метод інтервального зіставлення китайських тонів із музичними інтервалами, активне використання автентичних аудіозаписів, співпрацю з носіями мови, а також моделювання тембрового середовища засобами акомпанементу. Узагальнено висновки щодо необхідності міждисциплінарного підходу до підготовки співаків у процесі засвоєння китайського камерно-вокального репертуару в умовах європейської академічної традиції.

Посилання

Ван Ін. Концертно-педагогічна діяльність українських співаків у Китаї ХХ – початку ХХІ століття в контексті міжнаціональних зв’язків : монографія. 2017. 190 с.

Гіголаєва-Юрченко В., Смирна О., Давидович Л. Важливість залучення національної складової до вокально-освітнього процесу (на прикладі роботи із китайськими здобувачами ХДАК). Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 73. Т. 1. С. 144–151.

Чжан Сицюй. Інтерпретаційні властивості декламації у виконавській творчості вокаліста. Аспекти історичного музикознавства: зб. наук.ст. Харків, ХНУМ ім.І. П. Котляревського. 2020. Вип. XXI. С. 247–260.

Чжан Сицюй. Дикція як артикуляційний прийом виконавської майстерності співака в сичжоуській музичній драмі. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро, ГРАНТ, 2021. Вип. 20 (1,21). С. 252–261.

Шень Шуюе. Камерні вокальні твори на вірші старовинних поетів у доробку китайських композиторів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра. / СумДПУ ім. А. С. Макаренка, Суми. 2021. 57 с.

Hu, Mu. Features of singing in Chinese pop and traditional music: The influence of the music genre on vocal music. Musica Hodie 22. 2022.

Jones S. Folk Music of China: Living Instrumental Traditions. Oxford University Press, 1998.

Lau, Frederick. Voice, Culture, and Ethnicity in Contemporary Chinese Compositions 1. Vocal Music and Contemporary Identities. Routledge, 2013. С. 99–115.

Nettl B. The Study of Ethnomusicology: Thirty-One Issues and Concepts. University of Illinois Press, 2005. 528 p.

Stock J. Musical Creativity in Twentieth-Century China: Abing, His Music, and Its Legacy. University of Rochester Press, 1996.

Witzleben J. L. Silk and Bamboo Music in Shanghai: The Jiangnan Sizhu Instrumental Ensemble Tradition. Kent State University Press, 1995.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26