КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ КРИТИЧНОГО ПІДХОДУ ДО СУЧАСНОГО ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ ЗВУКОРЕЖИСЕРА У МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

  • Олексій Олексійович Корякін Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-3084-8796

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.10

Ключові слова:

звукорежисер, звукорежисура, роль звукорежисера, критичний підхід, Джон Кейдж, Реймонд Мюррей Шефер, Алан Ломакс

Анотація

Сучасні тенденції у еволюції музичного мистецтва обумовлює перегляд місця і ролі усіх креативних фахівців у ньому, зокрема, звукорежисерів. Відповідно, концептуальне обґрунтування критичного підходу до визначення ролі, функцій звукорежисера та чинників перегляду змісту діяльності звукорежисерів в сучасних умовах потребують ґрунтовного аналізу. Для конкретизації місця і ролі сучасного звукорежисера схарактеризовано стан музичної індустрії на початку ХХІ ст. у частині згортання креативної складової і наростання шаблонності творчих проєктів, які реалізувалися звукорежисерами, а також визначені чинники, які обумовили означені тенденції. У статті обґрунтовується внесок у сучасне визначення ролі та функцій звукорежисера американського композитора і музикознавця Джона Кейджа, канадського композитора, письменника й еколога Реймонда Мюррей Шефера, американського етномузиколога Алана Ломакса. Аналізується концепція Дж. Кейджа про «невизначеність» і «випадковість»; поняття звукового пейзажу та заднього (фонового) й переднього плану прослуховування Р. Мюррея Шефера; роль музики у культурі та фіксації культури у записах А. Ломакса у контексті сучасної звукорежисури.Робиться висновок про те, що сучасний звукорежисер має вичерпно розуміти мету та завдання звукорежисури та звукозапису; цінувати техніку та визначати її роль у звукорежисурі; шукати нові креативні рішення, а також не має відкидати звукове середовище. Наголошується, що застосування окресленого підходу дозволить створювати естетично та культурно змістовніші проєкти, які актуалізують звукорежисуру як вид творчої діяльності у сфері музичного мистецтва. Також звертається увага, шо запропонований критичний підхід не слід розглядати як універсальний стандарт, який може бути застосований до усіх проєктів у сучасній музичній індустрії.

Посилання

Carlson P. Lead Belly wows the Lomaxes. American History. 2014. № 49 (4). P. 20.

Dickinson P. CageTalk: Dialogues with and about John Cage. Rochester: University of Rochester Press, 2007. 294 р.

Hoshowsky R. Breaking the sound barrier: R. Murray Schafer. Performing Arts & Entertainment in Canada. 1997. № 31 (2). Р. 12.

John Cage Trust. Database of Works. Official web site. URL: https://www.johncage.org/library.cfm (дата звернення: 01.01.2025)

Kandell L. John Cage’s Centennial: Will they be played at the same time? American Record Guide. 2012. № 75 (3). P. 7–9.

Kostelanetz R., Cage J. (The Aesthetics of John Cage: A Composite Interview. The Kenyon Review. 1987. № 9 (4). P. 102–130.

Lomax A. Song structure and social structure. Ethnology. 1962. № 1 (4). P. 425–451.

Marranca B. The Mus/Ecology of John Cage. PAJ: A Journal of Performance and Art. 2012. № 34 (3). P. 27–34.

Martin K. The preoccupations of Mr. Lomax, inventor of the “Inventor of jazz” Popular Music and Society. 2013. № 36 (1). P. 30–39.

Nyman M. Experimental Music: Cage and beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 218 р.

Russell T. Country Music on Location: ‘Field Recording’ before Bristol. Popular Music. 2007. № 26 (1). P. 23–31.

Samuels D.W., Meintjes L, Ochoa A. M, Porcello T.. Soundscapes: Toward a Sounded Anthropology. Annual Review of Anthropology. 2010. № 39. Р. 329–345.

Schafer R. M. The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester: Destiny Books, 1993. 443 р.

Szwed J. Alan Lomax: The man who recorded the world. New York: Penguin Group, 2010. 448 р.

Tone Y. John Cage and Recording. Leonardo Music Journal. 2003. № 9 (1). P. 11–15.

Truax B. Sound, listening and place: The aesthetic dilemma. Organised Sound. 2012. № 17 (3). P. 193–201.

Ward K. S. Musical soundscape: Teaching the concepts of R. Murray Schafer to elementary students. Canadian Music Educator. 2009. № 50 (4). Р. 40–42.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26