КРИТЕРІЇ ДОБОРУ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО РЕПЕРТУАРУ ДЛЯ ГІТАРИСТІВ У МИСТЕЦЬКИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.15Ключові слова:
сучасна українська гітарна музика, мистецька освіта, репертуарна політика, критерії добору репертуару, педагогічні принципи, технічні вимоги, естетичні чинники, національна інтонаційна основа, інтеграція фольклору, методичні рекомендаціїАнотація
Стаття присвячена проблематиці добору сучасного українського репертуару для гітаристів у мистецьких закладах освіти. Актуальність обраної теми визначається необхідністю створення високоякісного навчального середовища, що інтегрує професійну підготовку виконавців із національно орієнтованими мистецькими пріоритетами. У дослідженні здійснено аналіз критеріїв репертуарної селекції з урахуванням педагогічних, технічних та естетичних чинників.Педагогічні критерії охоплюють відповідність музичного матеріалу віковим та психофізіологічним особливостям учнів, дотримання принципу поступового ускладнення виконавських завдань, а також наявність чітко визначеної дидактичної мети кожного твору. Технічні вимоги репертуару розглядаються крізь призму рівня складності, специфіки виконавських прийомів і аплікатурних можливостей сучасних композицій. Естетичний аспект добору передбачає акцент на національній інтонаційній основі, жанрово-стильових моделях та художній цінності музичних творів.У межах статті проаналізовано актуальні тенденції розвитку української гітарної музики, зокрема інтеграцію фольклорних джерел із сучасною композиторською технікою. Серед авторів, чия творчість становить потенційний репертуарний ресурс для навчального процесу на різних етапах підготовки, виокремлено: Аліну Бойко («Варіації на тему української народної пісні "Ой чий то кінь стоїть"», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Монолог»); Федора Берната (українська балада на тему народної пісні «Рідна мати моя»); Олександра Затинченка («Ноктюрн»); Костянтина Чеченю.У висновках обґрунтовано необхідність впровадження системного підходу до формування репертуарної політики в мистецькій освіті, а також окреслено перспективи подальшої розробки навчальних програм, зокрема шляхом створення спеціалізованих збірників сучасної української гітарної музики, доповнених методичними рекомендаціями.
Посилання
Бойко А. Вітання з України! Варіації та обробки української народної музики для шестиструнної гітари соло. Київ, 2009. 32 с.
Вільгельміні В. В. Шестиструнна гітара. Учбовий репертуар для підготовчого та першого класів музичних шкіл : навч.-метод. посіб. Київ : Музична Україна, 1974. 88 с.
Гітара – крок за кроком : навч.-реперт. посіб. для гітаристів-початківців / упоряд. К. О. Салан, С. В. Цимбал. Київ : Тонар, 2016. 171 с.
Кияновська Л. О. Українська музична культура : навч. посіб. Тернопіль : СМП «Астон», 2000. 184 с.
Михайленко Н. П. Теоретичні основи формування виконавської майстерності гітариста: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. 21 с.
Половинка І. О. Деякі аспекти ансамблевого музикування в класі гітари. 2023.
Сидоренко В. Л. Гітарне мистецтво у Львові. Гітара UA. 2008. № 1. С. 22–23.
Солдатенко О. І. Використання інноваційних технологій для розвитку творчих здібностей студентів на практичних заняттях з навчальної дисципліни «Основний музичний інструмент (гітара)». 2020.
Стельмах О. О. Формування в учнів мистецьких шкіл навичок ансамблевої гри. 2023.
Тущенко Михайло. Національний репертуар як важлива складова фахової підготовки гітариста. Мистецтвознавчі записки. 43 .2023. 152-156.