CRITERIA FOR THE SELECTION OF MODERN UKRAINIAN REPERTOIRE FOR GUITARISTS IN ART EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.15

Keywords:

modern Ukrainian guitar music, art education, repertoire policy, criteria for selection of repertoire, pedagogical principles, technical requirements, aesthetic factors, national intonational basis, folklore integration, methodological recommendations

Abstract

The article is devoted to the problems of selection of modern Ukrainian repertoire for guitarists in art education institutions.The relevance of the chosen topic is determined by the need to create a high quality educational environment that integrates the professional training of performers with nationally oriented artistic priorities. The study analyzes the criteria for repertoire breeding, taking into account pedagogical, technical and aesthetic factors.Pedagogical criteria cover the compliance of musical material with the age and psychophysiological features of students, adherence to the principle of gradual complication of performing tasks, as well as the presence of a clearly defined didactic purpose of each work. The technical requirements of the repertoire are considered through the prism of the level of complexity, specifics of performing techniques and applique capabilities of modern compositions. The aesthetic aspect of selection implies an emphasis on a national intonational basis, genre-style models and artistic value of musical works.The article analyzes the current trends in the development of Ukrainian guitar music, including the integration of folklore sources with modern composer technology. Among the authors whose work is a potential repertoire resource for the educational process at different stages of preparation, is distinguished: Alina Boyko (“Variations on the theme of the Ukrainian folk song”, “Oh whose horse stands”, “Oh you, girl, from a nut of grain”,“Monologue”); Fyodor Bernat (Ukrainian ballad on the topic of folk song "My Mother Mother"); Oleksandr Kotnchenko (Nocturne); Constantine Chechen.The conclusions substantiate the need to implement a systematic approach to the formation of repertoire policy in art education, as well as the prospects of further development of curricula, in particular by creating specialized collections of contemporary Ukrainian guitar music, supplemented by methodological recommendations.

References

Бойко А. Вітання з України! Варіації та обробки української народної музики для шестиструнної гітари соло. Київ, 2009. 32 с.

Вільгельміні В. В. Шестиструнна гітара. Учбовий репертуар для підготовчого та першого класів музичних шкіл : навч.-метод. посіб. Київ : Музична Україна, 1974. 88 с.

Гітара – крок за кроком : навч.-реперт. посіб. для гітаристів-початківців / упоряд. К. О. Салан, С. В. Цимбал. Київ : Тонар, 2016. 171 с.

Кияновська Л. О. Українська музична культура : навч. посіб. Тернопіль : СМП «Астон», 2000. 184 с.

Михайленко Н. П. Теоретичні основи формування виконавської майстерності гітариста: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. 21 с.

Половинка І. О. Деякі аспекти ансамблевого музикування в класі гітари. 2023.

Сидоренко В. Л. Гітарне мистецтво у Львові. Гітара UA. 2008. № 1. С. 22–23.

Солдатенко О. І. Використання інноваційних технологій для розвитку творчих здібностей студентів на практичних заняттях з навчальної дисципліни «Основний музичний інструмент (гітара)». 2020.

Стельмах О. О. Формування в учнів мистецьких шкіл навичок ансамблевої гри. 2023.

Тущенко Михайло. Національний репертуар як важлива складова фахової підготовки гітариста. Мистецтвознавчі записки. 43 .2023. 152-156.

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті