КОНТРАБАС В КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ БАРОКОВОГО ПЕРІОДУ (НА ПРИКЛАДІ ТРІО-СОНАТ Я. Д. ЗЕЛЕНКИ)

Автор(и)

  • Золтан Юлійович Соланський Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка https://orcid.org/0009-0008-6500-3559

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.18

Ключові слова:

контрабас, віолоне, камерна музика, тріо-соната, бароко, basso continuo, ансамбль

Анотація

У статті досліджується роль контрабаса в камерній музиці, з особливою увагою до періоду бароко. У музичній практиці XVI–XVII століть віолоне (контрабас) активно використовувався в церковному, оперному та камерному репертуарі, що підтверджується як нотними джерелами, так і візуальними матеріалами тієї епохи. У період формування гомофонного стилю (1600–1750), відомого як епоха генерал-баса, поряд із мелодичними голосами – вокальними та інструментальними – виникає особлива група континуо акомпануючих інструментів (basso continuo). Провідні музиканти того часу підкреслювали важливу роль струнного басового інструмента, який забезпечував цілісність барокового звучання. Тріо-сонати як одна з ранніх форм камерної музики відігравали значну роль у музичній культурі XVII століття як у жанрі церковної сонати (Sonata da chiesa), так і світської (Sonata da camera). Типовий інструментальний склад тріо-сонати включав два дискантові голоси, які проводили і розвивали тематичний матеріал, та басову лінію з цифрованим басом. Для виконання басової партії застосовувалися різні інструменти, проте перевага найчастіше надавалася віолоне, особливо у випадках, коли верхні голоси виконувалися на струнних інструментах. У процесі розвитку концертної практики м’яке звучання віол поступово витісняється інструментами скрипкового сімейства, що мають більш виразний і яскравий тембр. Паралельно з цим формується оркестр, склад та інструментарій якого з часом зазнає поступового розширення. У дослідженні розглянуто функціональне призначення інструмента в ансамблях та його еволюцію від акомпануючого до рівноправного мелодичного голосу. Окрема увага приділяється тріо-сонатам Яна Дісмаса Зеленки як прикладу малодослідженого камерного репертуару, що відкриває нові педагогічні та виконавські перспективи. Виявлено значення контрабаса у формуванні ансамблевої взаємодії, його темброві й виразові можливості в контексті історичної виконавської практики.

Посилання

Bonta, S. From Violone to Violoncello: A Question of Strings? Journal of American Musicological Society. 1977. III. 64–99.

Bonta, S. Terminology for the Bass Violin in the Seventeenth-Century Italy. Studies in Italian Sacred and Instrumental Music in the 17th Century. London, 2024, 352 p.

Grodner, M. Comprehensive Catalogue of Music, Books, Recordings and Videos for the Double Bass. Bloomington: Grodner Publications, 2000.

Morton, J. Back to the future: the renaissance of the violone. Ars Antigua Presents : World Class Performances of Early Music. URL: https://arsantiguapresents.com/archives/articles-bibliographies/back-to-the-future/

Planyavsky, A. Geschichte des Kontrabasses. Tutzing: Hans Schneider Verlag, 1984. 917 p. [in German]

Planyavsky, A. The Baroque Double Bass Violone. Scarecrow Press, 1998. 196 p. [in English]

Praetorius, M. Syntagma Musicum II. Oxford: Clarendon Press, 1980, 184 p. URL : https://archive.org/details/syntagmamusicumo0000prae/mode/2up

Reich, W. Preface. Zelenka, Jan Dismas, Sonata III in B Flat Major for Violin, Oboe, Bassoon and Basso Continuo. Kassel [etc.]: Bärenreiter, 2009.

Reich, W. Preface. Zelenka, Jan Dismas, Sonata V in F Major for two Oboes Bassoon and Basso Continuo. Bärenreiter Kassel, 1992.

Webster, J. Violoncello and Double Bass in the Chamber Music of Haydn and His Viennnese Contemporaries, 1750–1780. Journal of American Musicological Society. 1976. 29, 413–438.

Zelenka, Jan Dismas, Sonata II in g minor for two Oboes, Bassoon and Basso Continuo. Kassel [etc.]: Bärenreiter, 2009.

Zelenka, Jan Dismas, Sonata IV in g minor for two Oboes, Bassoon and Basso Continuo. Kassel [etc.]: Bärenreiter, 1994.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26