СОНЕТ У КАМЕРНО-ВОКАЛЬНІЙ ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ДРЕМЛЮГИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.20Ключові слова:
український композитор Микола Васильович Дремлюга, сонет, Ф. Петрарка, Мікеланджело, В. Шекспір, камерно-вокальна творчість, лірикаАнотація
У статті аналізуються камерно-вокальні солоспіви знаного українського композитора М. В. Дремлюги (1917–1998), створених ним протягом періоду з 1973 по 1976 рік на тексти сонетів українських та зарубіжних поетів минулого та сучасності. Зазначені твори, що яскраво характеризують М. Дремлюгу як проникливого митця-лірика, розглядаються у контексті соціокультурних обставин окресленого часового проміжку, характерних для радянської дійсності другої половини ХХ століття. В процесі аналізу ряду романсів на слова Ф. Петрарки, Мікеланджело та В. Шекспіра увага була сфокусована головним чином на суттєвих елементах музичної мови композитора – мелодиці, гармонії, метроритмічних та фактурних нюансах. Оскільки в процесі дослідження особливий інтерес в автора статті викликав механізм узгодження музичної та літературної складових камерно-вокального твору, пошук композитором шляхів втілення структурних канонів сонету в контекст музичної форми отримав пріоритетне значення. Метою дослідження є виявлення характерних стилістичних та концептуальних особливостей романсів М. В. Дремлюги, написаних на тексти сонетів українських і зарубіжних авторів. При дослідженні камерно-вокальної спадщини М. Дремлюги періоду 1973–76 років були задіяні наступні методи: аналітично-описовий (задля характеристики стильових та концептуальних особливостей ряду романсів М. Дремлюги), метод історичного аналізу (для з’ясування обставин створення аналізованих творів, а також при роботі з рукописами та архівними документами) та метод системного аналізу (для здійснення узагальнень та формулювання проміжних та кінцевих висновків). Музичний сонетарій Миколи Дремлюги й на сьогоднішній час залишається мало дослідженою цариною, що свого часу знайшла побіжне висвітлення лише в одній розвідці. В нашому дослідженні вперше проведено аналіз ряду романсів М. Дремлюги в контексті специфіки музичної інтерпретації композитором сонетної структури. Зібрання музичних сонетів М. В. Дремлюги яскраво експонує ліричну грань його різносторонньої творчої індивідуальності. Зазначені вокальні солоспіви відзначаються органічністю й стрункістю форми, багатством мелодичної, гармонічної та метроритмічної палітри, розгорнутістю, виразністю та фактурним розмаїттям фортепіанних партій, що часто виходять за межі простого супроводу.
Посилання
Андрусів І. І. Музикознавча і фортепіанна спадщина Миколи Дремлюги в культурно-мистецькому просторі України : магістерська робота. Дрогобич, 2024. 90 с.
Босак М. Корифей української музики. Прапор перемоги. 1990. 26 грудня.
Гордійчук М. Симфонічні поеми М. Дремлюги. Мистецтво. 1964. № 6. С. 22–24.
Демиденко А. Микола Дремлюга – талант національний. Мистецтво і освіта. 1999. № 1. С. 2–3.
Діалоги композитора і музикознавця. Ч. 1. URL: https://petrov-omelchuk.com.ua/dialogy-kompozytora-i- muzykoznavcya-1/ (дата звернення: 25.03.2025)
Довженко В. Лірика М. Дремлюги. Культура і життя. 1973. 4 січня.
Драч І. С. Під тиском «гравітації» сонету. Зелена лампа: культурологічний журнал. 1999. № 1–2. С. 68–70.
Дремлюга М. Математик і музикант. Київський політехнік. 1999. 2 грудня. С. 3–4.
Дремлюга М. М. Особистісний вплив М. Д. Леонтовича на родину композитора Миколи Дремлюги. Міжнародна наукова конференція «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір». 2024. URL: http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/2232 (дата звернення: 21.03.2025)
Дремлюга М. В. Автобіографічний нарис: Рукопис. [Кінець 60-х рр.] Архів Марії Дремлюги.
Дремлюга М. Українська фортепіанна музика та фортепіанна творчість композитора Л. М. Ревуцького: дис. ... канд. мистецтвознавства. Київ, 1951. 508 с.
Золочевський В. Життя у творчості. Композитору й педагогу Миколі Васильовичу Дремлюзі – 70 років. Прапор комунізму. 1987. 21 червня.
Кирейко В. На творчій ниві. Музика. 1997. № 4. С. 10.
Козицький Ф. Голос талановитої молоді. Радянська музика. 1951. № 6. С. 16–19.
Крементуло В. Одухотворений Україною. Слово Просвіти : всеукраїнський культурологічий тижневик. 2012. № 52. С. 7.
Лісецький С. Третя симфонія М. Дремлюги. Музика. 1987. № 3. С. 7–8.
Майбурова К. «Батьківщина» – цикл симфонічних поем М. Дремлюги. Київ : Мистецтво, 1966. 34 с.
Майбурова К. Микола Васильович Дремлюга. Нарис про життя і творчість. Київ : Музична Україна, 1968. 87 с.
Муха А. Дремлюга Микола Васильович. Українська музична енциклопедія. Т. 1. Гол. редкол. Г. Скрипник; Національна Академія Наук України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ : Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2006. С. 655.
Ніколенко О. Композиційно-стильова специфіка концерту М. Дремлюги для бандури з оркестром. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобиц. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. 2014. Вип. 8. С. 158–163.
Німилович О., Андрусів І. Вибрані фортепіанні твори Миколи Дремлюги: з архіву композитора. Дремлюга Микола. Вибрані твори: для фортепіано : навчальний посібник. Дрогобич : Посвіт. 2024. 56 с. С. 3–18.
Олексієнко О. В. Творчість Миколи Дремлюги і процес становлення бандурного репертуару : дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 ; Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2003. 183 с.
Пашинська І. Скорочений запис радіопередачі від 15 червня 1996 року з композитором М. Дремлюгою. Машинопис. Архів композитора.
Рогальчук Л. Національний талант. До 100-річчя від дня народження М. Дремлюги (1917–1998). Дати і події, 2017, друге півріччя : календар знамен. дат. Д20 № 2 (10) / Нац. б-ка України ім. Ярослава Мудрого ; уклад.: В. Кононенко (керівник проекту) [та ін.]. Київ, 2017. 132 с. : іл. С. 12–14.
Шурова Н. С. Дремлюга Микола Васильович. Енциклопедія Сучасної України. Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. URL: https://esu.com.ua/article-21733 (дата звернення: 24.03.2025).
Шурова Н. Контрапункти життя і творчості Миколи Дремлюги. Культура і життя. 2007. № 28. 11 липня. С. 6.
Шурова Н. «Сонети» М. Дремлюги. Музика. 1978. № 6. Листопад-грудень. С. 19.