КВАРТЕТ САКСОФОНІВ ЯК ФОРМА АНСАМБЛЕВОГО ВИКОНАВСТВА: ІСТОРІЯ ТА СПЕЦИФІКА

Автор(и)

  • Кирил Олексійович Язиков Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0009-0008-3878-9752

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.22

Ключові слова:

саксофон, квартет саксофоністів, ансамблеве виконавство, історія квартетів саксофонів, репертуар для квартету саксофоністів

Анотація

У статті висвітлено історію становлення та специфіку квартету саксофонів як особливої форми ансамблевого виконавства. Дослідження охоплює період від створення саксофона Адольфом Саксом у 1842 році до формування сучасних українських саксофонних квартетів. Автор детально простежує еволюцію саксофонного квартету як усталеного музичного колективу, починаючи з перших спроб Едуарда Лефевра, і докладно аналізує діяльність знакового в історії саксофонного мистецтва «Квартету саксофоністів Марселя Мюля», заснованого у 1928 році. У роботі представлено аналітичний огляд репертуару квартету саксофонів різних періодів – від ранніх транскрипцій до оригінальних творів французьких композиторів (П. Велонеса, Г. П’єрне, Ж. Абсіля, Е. Боцца, К. Паскаля, А. Дезенкло). Автор простежує поширення цієї форми ансамблевого виконавства у різних країнах, приділяючи особливу увагу появі та розвитку саксофонних квартетів в Україні. Значне місце у статті відведено історії першого професійного в Україні Київського квартету саксофоністів під керівництвом Юрія Василевича, створеного у 1985 році. Автор аналізує репертуарну політику колективу, що включає як класичні твори для саксофонного квартету, так і численні композиції сучасних українських композиторів (Є. Станковича, В. Рунчака, І. Карабиця, Л. Юріної, К. Цепколенко та ін.). Також розглядаються інші українські саксофонні квартети: «SaXes», Львівський квартет саксофоністів, «Авангард-квартет», «Saxophobia Quartet» тощо. Відзначається важливість освоєння квартетного виконавства для професійного розвитку музикантів-саксофоністів, обґрунтовується цінність цієї форми ансамблевого музикування в контексті сучасних тенденцій музичної культури України.

Посилання

Апатський В.М. Історія духового музично-виконавського мистецтва. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2012. 408 с.

Богданов В.О. Історія духового музичного мистецтва України. Харків : ХДАК, 2007. 330–350 с.

Київський квартет саксофоністів [Електронний ресурс]. URL : https://www.filarmonia.com.ua/about/artists/kamerni-ansambli/kyyivs%60kyykvartet-saksofonistiv/.

Круль П.Ф. Генезис духового та ударного інструментального виконавства України. Київ : НАН України, 2001. 30 с.

Черних О.А. Духове інструментальне мистецтво в музичній культурі України XVI–XIX століть. Київ : Наукова думка, 1997. 318 с.

Чехуніна А. О. Бахіанство як установка композиторської та виконавської творчості XIX–XX сторіч : автореф. дис. ... канд. мист-ва: 17.00.03. Одеса, 2010. 20 с.

Чжань Цзянянь. Деякі положення методики навчання гри на саксофоні. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2014. Вип. 16 (21). С. 96-99. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2014_16%282%29__25

Bloom, Eric (ed.). Grove's Dictionary of Music and Musicians. VII, 5th ed. New York: St. Martin's Press, 1954. 107 с.

Holloway, James. He Invented the Saxophone. The Music Journal, 18:30-31, January, 1960. 31 с.

Pascal Terrien. The "Modernity" of Saxophone Instruction in France: 1846–1942. A history of the saxophone through the pedagogical methods published in France: 1846–1942, 2015. 10 с.

Richard Ingham. The saxophone quartet. Cambridge University Press. 1998. С. 64–74.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26