ЕВОЛЮЦІЯ ЖАНРІВ КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО АНСАМБЛЮ В ЄВРОПЕЙСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ ТРАДИЦІЇ

Автор(и)

  • Андрій Юрійович Єрьоменко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-4349-4288
  • Наталія Олександрівна Єрьоменко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-6038-5940

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.24

Ключові слова:

камерно-інструментальний ансамбль, еволюція жанрів, барокова музика, класицизм, романтизм, модернізм, постмодернізм, камерна музика, музичні форми, виконавська практика, експериментальні ансамблі, музична трансформація

Анотація

У статті досліджено еволюцію жанрів камерно-інструментального ансамблю в контексті європейської музичної традиції від доби епохи Бароко до сучасності. Протягом XVIII століття камерно-інструментальний ансамбль поступово набуває більшої структурної визначеності, що у епоху Класацизму виливається у формування жанрових канонів – передусім струнного квартету, фортепіанного тріо, сонати для скрипки і фортепіано, квінтету тощо. У творчості Й. Гайдна, В. А. Моцарта, Л. вана Бетховена закладаються основні принципи камерного жанру: рівноправність партій, мелодична завершеність, тематичний розвиток, діалогічність, тощо. Ці риси не лише кодифікують жанрову систему, а й відкривають простір для подальших стилістичних напрямів.У добу Романтизму камерна музика, зберігаючи ознаки вишуканого музикування, розвивається в напрямі романтичної витонченості, емоційної насиченості та національного колориту. Жанрові рамки розширюються за рахунок уведення нових інструментальних складів, зростання ролі фортепіано, збагачення гармонічної мови й фактури. Визначальний внесок у розвиток камерного ансамблю здійснили Ф. Шопен, Ф. Шуберт, Й. Брамс, Ф. Мендельсон, Р. Шуман та інші, які поєднали класичну форму з новою виразністю. На межі XIX–XX століть з’являються перші спроби переосмислення камерної форми в модерністському контексті: зростає експериментальна роль ансамблю, активізується використання нових технік композиції, формуються принципи тематичної фрагментарності, поліфонічної багатовимірності. У ХХ столітті камерно-інструментальний ансамбль набуває ознаків пошуку нових художніх моделей. Особливе місце займають твори представників «другої віденської школи», неокласиків, авангардистів, а також композиторів, які інтегрують елементи джазу, фольклору, електронної музики. Камерні жанри дедалі частіше набувають неконвенційних форм: нестандартний склад, відкритість структури, імпровізаційність, взаємодія з мультимедійними елементами. Водночас зберігається глибинна традиція камерності як простору духовного спілкування, діалогу та концентрації музичної думки.Таким чином, еволюція жанрів камерно-інструментального ансамблю віддзеркалює загальні процеси розвитку європейської музичної традиції: від нормативної канонічності до індивідуалізованого експерименту. Камерно-інструментальний ансамбль виступає як жанрове явище, культурний феномен, що постійно набуває нових естетичних, стильових і жанрових парадигм.

Посилання

Грушецький І. В. Історія музичних стилів : навч. посіб. Київ : Музична Україна, 2012. 320 с.

Задерацький В. В. Музичне мислення ХХ століття : навч. посіб. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2014. 304 с.

Ковальчук О. М. Камерна музика: від бароко до модерну : монографія. Львів : Сполом, 2010. 280 с.

Мартинюк А. В. Камерно-інструментальні ансамблі: історія, теорія, практика : навч. посіб. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2015. 272 с.

Мішурова Л. М. Ансамблеве виконавство: історія і сучасність : навч. посіб. Київ : Ліра-К, 2021. 184 с.

Муха А. Р. Словник-довідник музичних термінів / упоряд. А. Р. Муха. Тернопіль : Навч. кн. – Богдан, 2004. 320 с.

Холопцева Л. В. Камерна музика XX століття : монографія. Харків : ХДАК, 2013. 196 с.

Bonds M. E. A History of Music in Western Culture. 4th ed. Boston : Pearson, 2013. 720 p.

Griffiths P. Modern Music and After : directions since 1945. Oxford : Oxford University Press, 2010. 480 p.

Hill J. W. Baroque Music: Music in Western Europe, 1580–1750. New York: W. W. Norton, 2005. 720 p.

Plantinga L. Romantic Music: A History of Musical Style in Nineteenth-Century Europe. New York : W. W. Norton, 1984. 624 p.

Rosen C. The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. Expanded ed. New York : W. W. Norton, 1997. 560 p.

Said-Mazour N. New Directions in Contemporary Chamber Music. London : Routledge, 2020. 256 p.

Taruskin R. The Oxford History of Western Music. Vol. 3–5. New York : Oxford University Press, 2005.

Whittall A. Exploring Twentieth-Century Music: Tradition and Innovation. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. 372 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26