ХОРОВИЙ АНСАМБЛЬ ЯК СКЛАДОВИЙ КОМПОНЕНТ ХОРОВОЇ ЗВУЧНОСТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2023.2.4Ключові слова:
хорове виконавство, диригент, феномен «хоровий ансамбль», співацькі правила, хорова звучність.Анотація
У статті розглядається феномен хорового ансамблю як складового компонента хорової звучності; подано базові поняття хорового ансамблю; визначено досвід вітчизняних хорових диригентів хорового виконавства; узагальнено правила ансамблевого виконавства у хорових партіях. Доведено значущість ансамблю у хоровому виконавстві. Хоровий ансамбль – це інтонаційна злагодженість співацьких голосів, єдність тембру, повноцінний унісон кожної окремої партії у єдиному гармонійному співзвуччі. Необхідність узгодження складників хорового ансамблю вказує на його значення, яке полягає у здатності миттєво перевтілити хоровий спів у колективний творчий процес під керуванням диригента і у межах просторово-часового діапазону якісно змінити фізичну природу ансамблевого звуку, його характер, темброве розмаїття, надати характерного озвучення для створення динамічного плану художнього образу. Створення такого поняття, як «єдиний ансамбль» у хорі на основі низки виконавських та вокально-хорових умінь є найважливішою умовою народження художнього образу хорового твору. Досягнути такої мети, як єдність звучання, є свідомим аспектом у розкритті художнього образа хорових творів. Цей процес займає немало часу і активної вокально-хорової роботи. Тому послідовність і правильний алгоритм дій дають певні результати в набутті хорової звучності і тембрального злиття хору. Яскравим представником такого напряму є видатний український диригент Павло Муравський.
Посилання
Лащенко А. Вітчизняне хорознавство в соціокультурному контексті. Мистецтвознавство України. Київ,1999.
Мархлевський А.Ц. Практичні основи роботи в хоровому класі. Київ : Музична Україна, 1986. 142 с.
Падалка Л. Виховання ансамблю в хорі. Київ : Мистецтво, 1969. 171 с.
Пігров К. Керування хором. Київ, 1956. 178 с.
Знаменська О.В. Культура мови у співі. Київ : Держвидав, 1959. 174 с.
Колодуб І.С. Теорія вокального мистецтва. Харків, 1996. 199 с.
Лисенко І.М. Словник музикантів України. Київ : Рада, 2005. 358 с.