ФЕРЕНЦ ЛІСТ: ЕВОЛЮЦІЯ КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2023.2.5

Ключові слова:

прелюдія, постлюдія, творчість, життя, Ліст, еволюція, розвиток, композитор, етапи творчості.

Анотація

У статті автор досліджує творчий шлях угорського композитора Ференца Ліста, його еволюційний розвиток та творчі досягнення й здобутки. Проаналізовано розвиток творчості композитора, вплив духовного життя на музичні твори, утілення духовних образів у музиці та розкриття цих образів за допомогою аскетичних та мінімалістичних засобів виразності. З’ясовано жанровий розвиток митця та його здобутки в жанрах, яких працював. Визначено, що життєвий та творчий шлях композитора можна розділити на три основні етапи: «прелюдія», «центральна» та «постлюдія». З’ясовано, що у творчості Ференца Ліста жанри транскрипції та парафрази існують як художній переклад різноманітних оркестрових, скрипкових, вокальних та інших фортепіанних творів. Висвітлено творчі здобутки композитора у сфері музичного розфарбування фактури, де за допомогою різного роду звукозображувальних ефектів він відтворює на інструменті дзюрчання води, наслідування народним інструментам, розсипи перлин та ін. Висвітлено взаємозв’язок творчості Ференца Ліста та його здобутків, на основі яких розвивалися та зростали такі композитори, як П.І. Чайковський, О. Скрябін, Р. Штраус. Розглянуто індивідуальність угорського композитора, де він є сміливим новатором, який вів постійні художні пошуки у створенні різноманітних жанрів на основі національної фольклорної угорської музики, котру він брав за основу своїх музичних шедеврів світового значення. Розглянуто творчість угорського композитора за різними етапами. Перший етап «прелюдія» – роки мандрівок, другий етап «центральний» – етап трансциндентної віртуозності, третій етап «постлюдія» – заснований на духовному та релігійному становленні композитора. Висвітлено заключний етап творчості Ференца Ліста, який тісно пов’язаний зі смертю ровесника та колеги Ріхарда Вагнера. Автор намагається за допомогою заглиблення в автобіографічний контекст виявити деякі важливі фактори, моменти та мотиви, які так чи інакше мали вплив на формування важливих художніх та світоглядних підстав, які певним чином мали вплив на еволюційний розвиток композитора, й не лише як музиканта, а й як людини, котра увібрала в себе «дух» та інтелектуальний клімат тієї епохи.

Посилання

Кашкадамова Н.Б. Фортеп’янновиконавське мистецтво України. Історичні нариси. Львів : КІНПАТРІ ЛТД, 2017. 616 с.

Борисенко М.Ю. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. Харків, 2005. 20 с.

Курковський Г. Питання фортепіанного виконавства : збірник статей. Київ : Музична Україна, 1983. 137 с.

Зарубіжна музична культура XVII–XX ст. : тематичний збірник наукових праць / кол. авт. під кер. М.Р. Черкашиної. Київ : Київська державна консерваторія, 1991. 158 с.

Чернявська М. Піанізм бетховенської доби. Становлення фортепіанної фактури : навчальний посібник. Харків, 2015. 208 с.

Чернявська М.С. Піаністичні новації З. Тальберга та їх вплив на фортепіанну музику XIX століття. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2002. Вип. 23. С. 194–198.

Khmel N., Myaka A. To the question about the development of the piano transcription genre in Liszt’s works (for the example of «Dance of Death» by SaintSaens – Liszt). Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2019. № 15. С. 186–196. URL: https://doi.org/https://doi.org/10.33287/221915 (дата звернення: 23.10.2022).

Kregor J. Liszt as Transcriber. Cambridge University Press, 2010.

Deng M. The spirit and the letter SchubertLiszt transcriptions: in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Music in Piano Performance. University of Auckland. 2020. 61 р.

Locke A.W., Hoffmann E.T.A. Beethoven’s Instrumental Music: Translated from E. T. A. Hoffmann’s «Kreisleriana» with an Introductory Note. The Musical Quarterly. 1917. № 1. Р. 123–133.

Daub A. FourHanded Monsters: FourHand Piano Playing and NineteenthCentury Culture. New York : Oxford University Press, 2014. Oxford Scholarship Online, 2014. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199981779.003.0001.

Чернявська М. «Мистецтво співу, застосоване до фортепіано» Зігізмунда Тальберга. Культура України. Мистецтвознавство. Філософія. 2003. Вип. 11. С. 86–95.

Hodos G. Transcriptions, Paraphrases, and Arrangements: The Compositional Art of Moritz Moszkowski : Ph.D. diss.; New York : City University, [USA], 2004. 340 р.

Hinson M. Guide to the pianists repertoire. Indiana University Press, 2000. 551 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-19