NATIVE POLISSIA: ART AND CHOREOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2023.3.4

Keywords:

dance, choreography, choreology, localization, Polissia, dance vocabulary

Abstract

Ukrainian dance has a long history. Throughout historical and cultural times, Ukrainian culture has maintained song and dance traditions that embody regional and local peculiarities of dance production and performance. They are also exemplified by song and dance performances in Polissia. Particular attention was paid to this national cultural and artistic sphere during the period of independence. The best examples of national choreographic art are recognized all over the world. However, time has not stopped, and today these dances are filled with new elements, features, and characteristics, acquiring a new quality in the time of global cultural and leisure innovations. Today, the trends in the development of national dance have become guiding in terms of choreographic theory and practice, primarily the figurative world of dance, which is interpreted by scholars at the level of a “fresh” scientific gap – choreology. It reproduces the latest, including regional nuances in the presentation of the dance image. The purpose of this study is to reveal the main trends in the art of choreography that are inherent in its national content and form, and especially in Polissia, with the identification of individualized characteristics and qualitative and quantitative indicators that highlight the local features of dance, considered in the context of the development of the language of choreography. The research methodology is based on both general logical and general scientific principles, approaches, methods developed in the field of cultural studies, as well as approaches and methods that are important in the system of choreology and choreography, and contribute to the full disclosure of the research topic, – on the historical, cultural and comparative, semiotic and hermeneutical levels, which allows for a systematic mastery of modern scientific and popular science approaches to the study of dance as a cultural phenomenon, as a subject of ethnography, ethnochoreology, etc. The conclusions of the study demonstrate its relevance in the time of integration of traditional Ukrainian dance, in particular in Polissia, with the best world models; highlight the relationship between the traditional local aspects of its historical and cultural genesis, considered at the level of ethnography, mental choreography, and modernizations in its content and form, expressed in the totality of its individualized regional images.

References

Аксьонова І. Танцювальна лексика Поліського краю : навчальний посібник. Рівне : О. Зень, 2012. 254 c.

Благова Т.О. Формування теорії української народної хореографії в історико-культурологічному вимірі. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. № III (30). Iss. 59. С. 27–30.

Бойко О.С. Художній образ в українському народно-сценічному танці : монографія. Київ : Ліра-К, 2015. 204 с.

Василенко К.Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю : автореф. дис. … докт. мистецтвознав. Київ, 1998. 52 с.

Верховинець В. Теорія українського народного танцю. Київ : Муз. Україна, 1990. 150 с.

Гордєєв В. Формування регіональних танців українського Полісся та взаємовплив національних культур сусідніх народів. Вісник Львівського університету. Серія «Мистецтвознавство». 2012. Вип. 11. С. 244–248.

Гоцалюк А.А. Традиції в розвитку хореографічного мистецтва як віддзеркалення соціокультурної ідентичності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Філософія». 2015. Вип. 45 (1). С. 16–27.

Гуменюк А.І. Українські народні танці. Київ : Наук. думка, 1969. 617 с.

Кирилюк В.М. Проблеми розвитку народної хореографії в Україні. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 142. С. 62–64.

Кіндер К.Р. Семантика пластичних символів народної танцювальної культури українців : дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2007. 179 с.

Косаківська Л.П., Чепалов О.І. Танцювальний фольклор і становлення українського національного хореографічного мистецтва. Культура України : збірник наукових праць / Харків. держ. акад. культури. Харків, 2001. Вип. 8 «Мистецтвознавство». С. 47–57.

Легка С.А. Традиції народної культури в українській хореографії. Питання культурології : збірник наукових праць / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2001. Вип. 17. С. 28–37.

Мерлянова О.А. Етнічна хореографічна культура Полісся. Молодий вчений. 2018. № 7 (1). С. 37–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_7%281%29__10 (дата доступу: 19.09.2020).

Мартинів О.О. Українська танцювальна культура у географічно-етнологічному розрізі етнохореографічних фронтирів. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2021. № 2 (30). URL: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30062021/7597 01 May 2021 (дата доступу: 19.09.2020).

Нечитайло В.С. Народне хореографічне мистецтво як чинник трансляції національно-культурних цінностей у сучасній Україні : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2014. 19 с.

Пастух В.В. Сценічна хореографічна культура Східної Галичини 20–30-х років XX століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 1999. 20 c.

Перова Г.О. Наукове осмислення українського народного танцю: від витоків до сьогодення. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 190–198. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_24 (дата доступу: 19.09.2020).

Помпа О.Д. Народний танець: генезис та сучасні форми побутування (на матеріалах Житомирщини) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. Київ, 2013. 16 c.

Стратуленко О. Вплив регіональних особливостей народного танцю на формування хореографічного мистецтва України сьогодення. Особливості роботи хореографа в сучасному соціокультурному просторі : збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції, Київ, 20–21 травня 2020 р. Київ : НАКККіМ, 2020. 143 с. С. 53–57.

Тітов В.С. Народні подільські танці : навчально-методичне видання / Хмельниц. упр. культури облдержадміністрації. Хмельницький, 2000. 152 с.

Українські народні танці / упоряд. та заг. ред. А.І. Гуменюка. Київ : Вид-во АН УРСР, 1962. 360 с.

Український танець: жанри та види. URL: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/culture/10589/ (дата доступу: 19.09.2020).

Федькова І.А. Українська хореографічна лексика: структурно-семантична та генетична характеристики : автореф. дис. … канд. філол. наук. Івано-Франківськ, 2014. 20 с.

Фриз П. Українські хореографічні традиції як відображення соціокультурного досвіду. Молодь і ринок. 2018. № 1.

Хоцяновська Л.Ф. Тенденції та перспективи розвитку народного хореографічного мистецтва України. Молодий вчений. 2018. № 1 (1). С. 191–194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_1%281%29__47 (дата доступу: 19.09.2020).

Шабаліна О. Розвиток українського хореографічного мистецтва на початку ХХ ст.: джерела та тенденції. Вісник Львівської національної академії мистецтв : збірник наукових праць. 2016. Вип. 28. С. 263–273.

Шариков Д. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури : у 3 ч. Київ : КиМУ, 2013. Ч. 1 : Філософія балету та онтологія танцю. 204 с.

Published

2024-01-05

Issue

Section

Статті