THESAURUS CONCERTMASTER: SYSTEM APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.1.7

Keywords:

musical thesaurus, performing thesaurus, concertmaster’s thesaurus, concertmaster activity, dynamic system

Abstract

The objectives of this article are to substantiate the concept of “thesaurus concertmaster” and to identify its components as a complex hierarchical system. The object of research is the professional activity of the concertmaster as an extensive multi-component sphere. The subject is the system of professional thesaurus of the concertmaster. The research methodology is based on systemic and functional methods. It is noted that in modern conditions, the concertmaster profession is very branched, functions in different conditions. This requires a concertmaster to acquire various knowledge, skills and abilities during training that make up his professional “luggage”, as well as constant professional self-improvement and growth. Considering the relevance of the development of the concept of “musical thesaurus” and “professional thesaurus of the performer” in scientific works (M. Kalashnik), to refer to a complex of knowledge required for a concertmaster profession, the concept of “thesaurus concertmaster” is proposed. This concept understood as a system of knowledge, which forms the basis of successful professional activity of the concertmaster. This system is hierarchical: its foundation is the general thesaurus, it grows musical thesaurus, the next level can be considered the thesaurus of the performer (pianist), the thesaurus of the concertmaster is a kind of superstructure. It covers knowledge of: 1) the specifics of concertmaster activity in accordance with the current conditions of functioning and areas of application; 2) professional ways, means, skills and abilities of its successful implementation in different conditions and areas; 3) the repertoire according to the sphere of activity and its conditions. Each of the theoretically distinguished levels of thesaurus is multi-component and hierarchical, the components of the levels are interrelated and interdependent. Like any thesaurus, the thesaurus concertmaster is formed and stored in two forms-oral and written.

References

Боровицька О. Концертмейстерська діяльність: проблема дефініції поняття, сутність феномену, сучасні реалії виконавства. Молодий вчений. 2018. № 4 (56). С. 476–479.

Ван Цзялє. Формування педагогічно-інтерпретаційного тезауруса майбутніх учителів музичного мистецтва: інструментарій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 7 (111). С. 239–248.

Зуб Г. Психоемоційний комплекс піаніста‑концертмейстера як віддзеркалення еволюції професії. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2021. № 60. С. 151–166.

Інюточкіна Н. Феномен піаніста-концертмейстера у вокально‑інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.) : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2010. 20 с.

Калашник М. Музичний тезаурус: специфіка, властивості, форми існування (на прикладі композиторської творчості) : дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2010. 449 с.

Kалашник M. Музичний тезаурус: специфіка та форми існування. Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2021. № 20. С. 143–153.

Калашник М., Лошков Ю. Музичний тезаурус як сховище музичних знань : монографія. Beau Bassin : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2020. 119 с.

Калашник М. Синтез мистецтв у фокусі музичного тезауруса виконавця. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 3 (127). С. 44–55.

Кретов А., Новік-Кретова І. Феномен піаніста-концертмейстера в соціокультурному просторі: діалог історії й сучасності. Культурологічна думка. 2017. № 12. С. 56–63.

Молчанова Т. Мистецтво піаніста-концертмейстера в соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. № 19 (1). С. 212–217.

Молчанова Т. Модифікація фортепіанної фактури клавірів як важлива виконавська складова: редукція – ампліфікація – музичні патерни – імітації. Вісник Прикарпатського університету: Мистецтвознавство. 2017. № 36. С. 78–83.

Нікітська Є., Савченко Г. Творчий проєкт кафедри концертмейстерської майстерності Харківського національного університету мистецтв імені І.П. Котляревського: досвід виконавського та композиторського осмислення. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2022. № 64. С. 57–74.

Роль концертмейстера у вихованні творчої особистості співака у класі постановки голосу / В. Павлічук та ін. Інноваційна педагогіка. 2020. Т. 2. № 25. С. 130–137.

Світайло С. Хоровий тезаурус вчителя музичного мистецтва. Освіта і наука у мінливому світі: проблеми та перспективи розвитку. Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції, 27–28 березня 2020 р. Ч. І. C. 234–236.

Published

2024-03-20

Issue

Section

Статті