GENRES OF VIOLIN MUSIC IN THE WORK OF KHARKIV COMPOSERS 1920–1930 YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.1.8

Keywords:

Kharkiv school of composers, violin creativity of 1920’s and 1930’s, genres of violin music, genre and style priorities, historical and geopolitical situation, requirements of time, folklore basis of creativity, avant-garde searches of time

Abstract

The article considers the peculiarities of the development of violin music in the work of Kharkiv composers in the context of the historical and geopolitical situation in Ukraine in the 1920’s and 1930’s and its influence on the genre and style priorities of the composer’s work. It was found out that only certain aspects of the development of violin music by composers of the Kharkiv school were considered in domestic historical-cultural and art-historical works. Insufficient study of the development and genre features of violin music in the works of Kharkiv composers actualizes the subject of this investigation. It was noted that the new needs of the time regarding the mass and democratization of art had an extremely negative effect on the functioning of violin music, which by its nature did not correspond to the general trends of globalization and the reflection of the revolutionary spirit. The expression of personal feelings, lyrical moods, and philosophical ideas organic to violin works was considered anti-revolutionary in nature. So, at this time, there are few solo violin works, more often this instrument was used in ensembles. For example, K. Boguslavskyi and S. Drimtsov turned to the genres of string quartet, the themes of whose works were based on the melodies of folk songs. One of the few Kharkiv artists who wrote for solo violin was M. Kolyada, whose works include Prelude, Scherzo, three-part Sonata № 1 and Variations (1930) for violin and piano. According to their intonation structure, these works are based on Ukrainian folklore melos. M. Roslavets, the representative of the avantgarde movement, the inventor of the atonal system of synthetachords, paved new paths in art. Chamber-instrumental genres occupy the main place in his work. And the Kharkiv period (1921–1922) became the stage of the artist’s creative maturity, when the preliminary searches took shape in a completely coherent and convincing system. During these years, M. Roslavets’ “major” works appear, many of which involve the violin.

References

Кононова О. Музична культура Харкова кінця XVIII – початку ХХ ст. Харків : Основа, 2004. 176 с.

Пирогова Н. З історії музичного життя Харкова. Українське музикознавство. Київ : Муз. Україна. 1968. Вип. 3. С. 104–109.

Ян І. Харківська філія Всеукраїнського музичного товариства імені М.Д. Леонтовича. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». 2013. Вип. 28. С. 209–214.

Харківський державний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського Pro Domo Mea : нариси. До 90-річчя з дня заснування ХДУМ / ред. Т. Вєркіна та ін. Харків : ХДУМ, 2007. 336 с.

Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського. 1917–2017. До 100-річчя від дня заснування : мала енциклопедія : у 2 т. / Харків. нац. ун-т мистецтв імені І.П. Котляревського ; ред.-упоряд. Л. Русакова. Харків : Водний спектр Джі-Ем-Пі, 2017. Т. 1 : Музичне мистецтво. 740 с.

Бевз М. Етюди оптимізму з Валентином Борисовим : монографія. Харків : Факт, 2017. 212 с.

Драч І. Композитор Віталій Губаренко: формула індивідуальності : монографія. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2002. 228 с.

Золотовицька І. Дмитро Клебанов. Київ : Музична Україна, 1980. 44 с.

Коменда О. Творчість М. Рославця в контексті становлення музичного модернізму : автореф. дис ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ : ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України, 2004. 19 с.

Очеретовська Н. Дмитро Львович Клебанов (до 100 рiччя вiд дня народження). Харків : Ліхтар, 2007. 28 с.

Рощенко-Авер’янова О. Харківська композиторська школа на межі тисячоліть. Теоретичні питання культури, освіти та виховання : збірник наукових праць. Київ : Вид центр КНЛУ, 2007. Вип. 32. С. 85–92.

Смоляга Н. Сергій Прокопович Дрімцов. Музична Харківщина : збірник наукових праць колективу авторів Харківського інституту мистецтв ім. І.П. Котляревського / упор. : П. Калашник, Н. Очеретовська. Харків : Харк. інст. мистецтв, 1992. С. 156–158.

Андрієвський І. Деякі проблеми розвитку української скрипкової школи в контексті еволюції європейської інструментальної музики. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Київ, 2000. Вип. 14. Кн. 6. С. 32–40.

Білоцерківський В. Професор І.В. Добржинець. Музика. 1974. № 4. С. 25–27.

Костянтин Горський (1859–1924 рр.). Пам’яті Костянтина Горського (до 150-річчя від дня народження) : матеріали Міжнародної науково-творчої конференції, Харків, 2009 р. / Генеральне консульство Республіки Польща в Харкові, Польський Дім у Харкові. Харків : Майдан, 2009. 252 с.

Кучеренко С. Шляхи становлення та розвитку української скрипкової школи : дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків : ХНУМ ім. І.П. Котляревського, 2018. 276 с.

Щелкановцева О. Пам’яті Адольфа Лещинського. Часопис Національної музичної академії України. Київ, 2010. № 2 (7). С. 187–195.

Бобришева І. Бібліографія нотних видань за матеріалами журналу «Музика – масам». Наукові праці Національної бібліотеки імені В.І. Вернадського. Київ, 2014. Вип. 40. С. 285–294.

Вакульчук О. Музично-бібліографічна інформація в українській радянській періодиці 20-х – початку 30-х рр. ХХ ст. Українська періодика : історія і сучасність. Львів, 2005. С. 298–305.

Музика – масам. Харків : Радянське село, 1928–1930. № № 1–12.

Культурне будівництво в Українській РСР. Найважливіші рішення Комуністичної Партії і Радянського уряду 1917–1959 рр. : збірник документів : у 2 т. Т. 1 : 1917 – червень 1941 рр. Київ : Державне видавництво політичної літератури УРСР, 1960. С. 182–183.

Аспекти історичного музикознавства : збірник наукових статей. Вип. ІХ : Наукові рефлексії харківської музично-історичної школи / Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І.П. Котляревського ; ред.-упоряд. : А. Жданько, С. Анфілова. Харків : ХНУМ, 2017. 476 с.

Від президії Музичного товариства ім. Леонтовича. Декларація Музичного товариства ім. Леонтовича. Музика. 1924. № 7/9. С. 132.

Тюменєва Г. Молодість, у музику перелита. Вечірній Харків. 1982. 15 квітня. С. 3.

Калашник П. Пам’яті композитора. Вечірній Харків. 1982. 23 листопада. С. 3.

Published

2024-03-20

Issue

Section

Статті