VOCAL TRAINING BASED ON USING THE PHONETIC METHOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.1.15

Keywords:

vocal, singer, exercise, phonetic method, articulation, voice

Abstract

This article describes that the use of vocal exercises as relevant in the pedagogical process not only for vocalists and singers. They are used in an unlimited number of educational institutions, as well as even in the medical field of human activity. Undoubtedly, professionals, constantly working on improving their voice, use a variety of exercises in the process of working on it, including many of those presented as a phonetic method of training a singer. The purpose of this article is to describe the importance of vocal training using the phonetic method on the basis of the scientific sources mentioned above and the personal pedagogical experience of the author of the study. In the process of this study, the author used structural analysis method starting with her general overview and detailing exactly those aspects that are inherent in the use of phonetic exercises in the hierarchy of improving the vocal techniques of singers and future vocalists. The method of synthesizing the obtained information is also used to create a single practically significant concept, which became a generalization regarding vocal training using phonetic exercises in vocal classes. Successful use of airflow base, laryngeal muscle activity, and pitch placement superposition constitutes an effective singing system. Singing performance is a direct result of experience and learning, which includes the ability to hold notes longer with less breathing. The ratio of acoustic and aerodynamic voice parameters is important as it indicates whether phonation has been produced with as little effort as possible. Vocal phonetic exercises have a therapeutic effect on the source of the voice by giving the muscles of the larynx and breathing a graceful, toning, long isometric workout with very gentle dynamics. An important factor in mastering the culture of vocal pronunciation is knowledge in the field of phonetic transcription. Professional singers must constantly work, maintain or restore the condition of the muscles of the larynx to avoid the so-called static balance. If you consider a singer as an athlete who needs strength, endurance, timing and agility exercises, then the phonetic method is an important ingredient in a vocalist’s training regimen.

References

Антонюк В. Орфоепія у художньому співі. Київ : Українська ідея, 1999. 24 с.

Василенко Л. Взаємодія вокального і методичного компонентів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя музики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2003. 20 с.

Вознюк О. Методи вокального навчання в класі сольного співу. Педагогічна освіта. 2016. С. 31–34.

Гунько Н. Інноваційні аспекти вокально-методичної підготовки майбутнього педагога-музиканта. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2017. № 155. С. 51–55.

Данильчук О. Актуальність фонетичного методу в процесі виховання співака виконавця. Молодий вчений. 2019. № 10 (74). С. 53–56.

Колос М. Методичні аспекти вокальної підготовки майбутнього вчителя музики. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-мельницький державний педагогічний університет імені Г. Скороводи». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2015. Вип. 36. С. 60–68.

Методи формування вокальної майстерності на основі резонансного співу / Н. Павлюк та ін. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 55. Т. 3. С. 100–104.

Стахевич О. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1 : Природно-наукові теорії сольного співу : Курс лекцій. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2002. 92 с.

Тоцька Л. Методичні засади удосконалення вокальної підготовки майбутніх учителів музики : автореф. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2010. 24 с.

Ушакова О. Інтерактивні методичні підходи вокальної підготовки до практики навчання естрадному співу. Академічні візії. 2022. № № 8–9. С. 3–17.

Vocal exercise may attenuate acute vocal fold inflammation / K.V. Abbott et al. Journal of Voice. 2012. № 26 (6). P. 814–824.

Effects of vocal function exercises: A systematic review / V. Angadi et al. Journal of Voice. 2019. № 33 (1). P. 124–137.

Semioccluded vocal tract exercises : literature review / C.A. Cielo et al. Revista CEFAC. 2013. № 15. P. 1679–1689.

Milbrath R.L., Solomon N.P. Do vocal warm-up exercises alleviate vocal fatigue? Journal of Speech Language and Hearing Research. 2003. Vol. 46. P. 422–436.

The value of vocal function exercises in the practice regimen of singers / J.W. Sabol et al. Journal of Voice. 1995. № 9 (1). P. 27–36.

Vocal function exercises for presbylaryngis: a multidimensional assessment of treatment outcomes / C. Sauder et al. Annals of Otology, Rhinology & Laryngology. 2010. № 119 (7). P. 460–467.

Efficacy of vocal function exercises as a method of improving voice production / J.C. Stemple et al. Journal of voice. 1994. № 8 (3). P. 271–278.

Tamplin J. A pilot study into the effect of vocal exercises and singing on dysarthric speech. Neuro Rehabilitation. 2008. № 23 (3). P. 207–216.

The impact of vocal warm-up exercises on the objective vocal quality in female students training to be speech language pathologists / K.M. Van Lierde et al. Journal of Voice. 2011. № 25 (3). P. 115–121.

Published

2024-03-20

Issue

Section

Статті