BEIJING PHILHARMONIC CHORUS REPERTOIRE 1980–1990’S: PANORAMA OF GENRES AND STYLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.1.22

Keywords:

Children’s choir, repertoire genre, Beijing Philharmonic Choir, Yang Hongnian

Abstract

The purpose of this study is to study and systematize the genres and styles of the repertoire of the Beijing Philharmonic Choir in the 1980–1990’s. The research method is based on the combination of musicological and systematic methods, as well as the analysis of the repertoire of the choir. The research results show that the Beijing Philharmonic Choir is a standard in the academic singing tradition. The repertoire direction of the choir is characterized by diverse genres and styles, and is mainly divided into six directions: a cappella works of Chinese and European music; Chinese folk songs for a cappella and accompaniment; concert and spiritual works for a cappella choir; secular choral works with accompaniment; choral arrangements of vocal works; choral arrangements of instrumental works. The most popular works by the audience are those of the following composers: O. Lasso, J.S. Bach, W.A. Mozart, F. Schubert, R. Schumann, R. Strauss, A. Dvorak, A. Copland, E.L. Weber, Qi Dan, Yang Hongnian, Meng Haoran, Xu Jianqiang, Zhang Yida, Mou Honggeng, Liu Xiaogeng, Wang Yuncai, etc. The scientific novelty lies in the first analysis of the singing repertoire of the Beijing Philharmonic Chorus, the determination of the genre and style priorities of the designated choir repertoire, and the systematization of the repertoire works by genre and style. By studying the singing repertoire of the Beijing Philharmonic Chorus, it can be seen that the choral works sung by the choir have a high ideological and artistic level, a wide range of themes, and a variety of genres and styles. The repertoire of the Beijing Philharmonic Chorus represents the trend of choral art synthesis (historical class, genre and cultural paradigm) in the last 25 years of the 20’th century. The analysis of this collective choral repertoire represents the phenomenon of artistic dialogue in the cultural environment of the current era.

References

Бермес І. Репертуар дитячого хору як педагогічна проблема. Молодь і ринок. 2015. № 9 (128). С. 15–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_9_5.

Бєлік-Золотарьова Н. Хорове виконавство як категорія сучасного українського інтегрованого хорознавства. Аспекти історичного музикознавства. Харків : ХНУМ, 2023. Вип. XXXІ (31). С. 191–209.

Долинська Л. Дитячий хор як виконавський феномен в жанровій системі музичного мистецтва. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Музичне мистецтво». Київ, 2018. № 2. С. 80‒93.

Іванова Ю. Синергія інтонування та емоцій у дитячому хоровому виконавстві. Культура України. Харків, 2021. Вип. 75. С. 115‒119.

Кречко Н. Характерні ознаки репертуарної політики академічних хорових колективів України в контексті розвитку вітчизняної хорової культури другої половини ХХ ст. Молодий вчений. 2017. № 10 (50). С. 284–289. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_10_67.

Лінь Хай. Традиції та сучасні тенденції розвитку вокально-хорової школи Китаю. Педагогіка вищої середньої школи. 16. Спеціальний випуск: мистецько-педагогічна освіта (теорія, методи, технології). Кривий Ріг, 2006. Ч. 1. С. 265‒271.

Прокопов С. Проблеми репертуару дитячих хорових колективів на сучасному етапі. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. Харків, 2008. № 1. С. 246‒253.

Савенко С. Конкурсно-фестивальні форми в хоровій творчості: традиційні моделі та сучасні тенденції : дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Одеса, 2021. 224 с.

Ян Хуннянь. Вибрані китайські та зарубіжні дитячі хори : збірник співу молоді та жіночого хору Китайського симфонічного оркестру. Т. 1. Пекін : People’s Music, 2004. 237 с.

Ян Хуннянь. Збірник співу молоді та жіночого хору Китайського симфонічного оркестру. Т. 1. Пекін : Народне музичне видавництво, 2005. 382 с.

Ян Хуннянь. Наука навчання дитячого хору. Пекін : Народне музичне видавництво, 2002. 378 с.

Ян Хуннянь. Робота з хором. Т. 1–2. Пекін : Центральна консерваторія музичної преси, 2008. 910 с.

Published

2024-03-20

Issue

Section

Статті