THEATRICALITY IN MODERN RITUAL ACTIVITIES: ASPECTS OF ENSEMBLE PERFORMANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.2.7

Keywords:

modernity, theatricality, ensemble performance, ritual performance, ensemble leader, director

Abstract

The article highlights the role of theatricality in modern ritual practices, in particular in the context of ensemble performance. The relevance of the study is related to the need to understand the influence of theatrical techniques on the preservation and restoration of traditional rituals, their adaptation to modern conditions. It is noted that the signs of theatricality in traditional ritual actions develop and are modernized in new performative forms. It was found that the interaction of theater, music, dance, vocals and other performing arts create a performance-directing atmosphere of a national ceremony enriched with modern theatricality, which is capable of fostering respect for traditions, uniting people, and developing aesthetic taste. The work offers a comparative table of the components of the theatricality of the ritual action in the context of the traditional Ukrainian rite and its modern interpretation, and analyzes the special conditions that contribute to the transformation that take place in the theatricality of ritual practices today. It was determined that combined traditional ritual elements with modern theatrical techniques open wide opportunities for innovative and creative approaches, increase the aesthetic impression of a theatrical and ritual performance. The significance of the vocal-acting ensemble performance is characterized, the key role of which is to create a specific atmosphere of the ritual action, to deepen the perception of the ritual as a joint action, and to strengthen the sense of collective identity. The key functions of the leader of the performance-ensemble group in shaping the theatricality of the rite-performance, directing the stage and musical parts of the ritual action, choosing and developing the images of the performers, achieving artistic expressiveness and dramaturgy of the theatricalized folk-ritual project are highlighted. its role in communication, research, managerial and scientific activities is outlined.

References

Антонюк В. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект : монографія. Київ : Українська ідея, 2001. 144 с.

Бенч-Шокало О. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції : навчальний посібник. Київ : Український світ, 2002. 439 с.

Борисенко В. Сімейна обрядовість українців ХХ – початку ХХІ ст. : монографія. Київ : НАН України, ІМФЕ, 2016. 256 с.

Волицька І. Театральні елементи у традиційній обрядовості українців Карпат кінця ХІХ – поч. ХХ ст. : монографія. Київ : Наук. думка, 1992. 138 с.

Етнографія українців : навчальний посібник / за ред. С. Макарчука. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2015. 711 с.

Особливості режисури театралізованих народних свят та обрядів / О. Куцик та ін. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 34. Т. 2. С. 71–76.

Леонтієва С. Сучасне вокальне виконавство як збереження духовних цінностей української культури. Мистецтвознавчі записки. 2020. № 38. С. 154–158.

Павленко І. Вокальні ансамблі сучасного побутування (жанрові особливості). Народознавчі зошити. 2013. № 4. С. 722–726.

Серко О. Традиційна вокально-обрядова культура Середньої Волині (етнографічний та жанровий аспекти). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Музикознавчий універсум. 2017. Вип. 41. С. 140–153.

Синиця Р. І. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства: етнокультурологічний аспект. Література та культура Полісся № 103. Серія «Філологічні науки». 2021. № 18. С. 128–140.

Скопцова О. Науково-педагогічне осмислення українського народного пісенного виконавства. Педагогічні науки. 2016. Вип. 66–67. С. 59–65.

Ужинський М. Сценофонія як звукотехнічна концепція вистави. Нова педагогічна думка. 2023. Т. 114. № 2. С. 127–131.

Чухліб Т., Скуратівська Л. Фольклорний стиль сучасного українського одягу. Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах. 2011. Вип. 22. С. 259–269.

Published

2024-07-03

Issue

Section

Статті