STRUCTURAL AND SEMANTIC INVARIANT OF THE MUSICAL TEXT AS A CULTURAL TEXT: A PRACTICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.25Keywords:
national and cultural identity, musical text, sound and intonation environment, artistic creativity, architectonics, invariant, model, modernity.Abstract
The purpose of the article is to present the latest analytical algorithms for the real musical text as a cultural text, which is considered as its structural and semantic invariant as a means of communication. The research methods are structural and hermeneutic, modeling, and functional. The results of the study are based on the proof that the constructs of this invariant have a synergistic nature – close interaction and transversality of manifestation. To visualize this interaction, the author proposes a model of the architectonics of the World of Music as a sound intonation environment and the art of intoned meaning. These are concentrically located planes that are the levels of its construction. Namely: musical lexemes (the center of the model); intonational relief of thematic material; type of compositional and dramatic logic; invariant of genre form; invariant of style; historical type of culture in the dimensions of the “spiritual situation of time”; historically relevant worldview paradigm; intonational continuum. It should be emphasized that there are interconnections between the above-mentioned constructs of the model, in which the traces of other constructs “shine through” each time. Therefore, both centripetal and centrifugal movement from the center of the model to its closing “field” is of great importance, which actually permeates the entire model with the idea of the intonational nature of the World of Music as a whole. The practical feasibility of the developed model is ensured by the latest concepts and categories of modern systematic musicology, such as “intonation model” (V. Moskalenko), “intonation image of the world” (Yu. Chekan), “typology of compositional and dramatic structuring” (N. Horyukhina), “semantics of genre form” (M. Aranovsky, T. Sumonova); “meta-logic of style” (O. Zvyalova, M. Yarko), ‘psychoanalytic dimensions of individual composer's style’ (M. Yarko), ‘national-cultural identity in the matrices of ethnic and national forms of identity’ (M. Yarko), ‘allusive way of developing national style’ (M. Yarko), ‘Ukrainian academic song’ (B. Vodianyi, T. Zadorozhna), etc. The conclusions of the study and its practical significance are closely related to musicology and music education practice: information about the architectonics of the World of Music and the structural and semantic invariant of the musical text as a cultural text can provide a high degree of praxeological and heuristic potential for both research and educational activities. In particular, the prospects for further research in this area are seen in connection with the projections of the development of cognitive expansion of consciousness with the intention of deeper knowledge of the spiritual world of artistic creativity.
References
Горюхіна Н. Композиція музичного твору. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. К., 2000. С. 16–30.
Водяний Б., Задорожна Т. Українська академічна пісня у сучасному соціокультурному просторі: проблеми, перспективи. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям «Мистецтвознавство» : збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету та Інституту культурології Національної академії мистецтв України. Випуск 38/2021. С. 88–94.
Завʼялова О., Ярко М. Сучасні алгоритми тлумачення історії музики: епістемологічний дискурс. Культурологічна думка : збірник наукових праць. Том 22, №. 2. Київська Академія мистецтв України; Інститут культурології Національної академії мистецтв України. К., 2022. С. 8–16.
Каралюс М., Ярко М. Аналіз музичних творів у версії герменевтики музичного тексту. Молодь і ринок. № 3–4 (182–183) серпень–вересень 2020. С. 145–151.
Москаленко В. До визначення поняття «музичне мислення». Українське музикознавство : науково-методичний міжвідомчий збірник. Київ: видавництво НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 28 (Музична україністика в контексті світової культури), 1998. С. 48–53.
Пясковський І. До проблеми семіотичного аналізу музичного тексту. Київське музикознавство : збірник статей. Київ, вип. 7 (Текст музичного твору: практика і теорія), 2002. С. 37–41.
Різун В., Мамалига А., Феллер М. Нариси про текст : теоретичні питання комунікації і тексту : колективна монографія. Київ : РВЦ «Київський університет», 1998. 352 с.
Симонова Н. До проблеми жанрового інваріанту в музикознавстві. Українське музикознавство : республіканський міжвідомчий науково-методичний збірник. Київ: видання КДК ім. П. І. Чайковського, 1991. Вип. 26. С. 191–211.
Чекан Ю. До питання визначення предмету історії музики. Музично-історичні концепції в минулому і сучасності : матеріали Міжнародної наукової конференції. Львів : Сполом, 1997. С. 17–23.
Ярко М. Епістемологічні пріоритети в освітній компоненті сучасного систематичного музикознавства. Здобутки, реалії та перспективи освіти в сучасному світі : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 28 червня 2021 р). Дніпро : Міжнародний гуманітарний дослідницький центр, 2021. С. 67–69.
Ярко М. Методичні принципи опанування музичним текстом як «текстом» культури. Ярко М. Сучасна загальна музична освіта: теоретичні основи : монографія. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2012. С. 102–160.
Ярко М. Реінтерпретаційні координати модерного способу національного стилеутворення. Микола Лисенко та українська композиторська школа: до 160-річчя від дня народження композитора : зб. наук. пр. К. : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2004. С. 230–242.
Ярко М. Психоаналітичні виміри індивідуального композиторського стилю: методологія питання. Матеріали до українського мистецтвознавства (памʼяті академіка О. Г. Костюка) : збірник наукових праць. К. : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. Вип. 2. С. 211–217.
Ярко М. Українська професійна музична традиція у матрицях етнічної та національної форм ідентичності: методологічні основи постановки питання. Тези Міжнародної науково-практичної конференції «Україна. Європа. Світ. Історія та імена в культурно-мистецьких рефлексіях». 1–2 листопада 2018 р., м. Київ. К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2018. С 63–66.