COMPOSING AND PERFORMING CREATIVITY OF THE CHINESE SINGER DAO LAN IN THE CONTEXT OF CULTURAL TRADITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.32Keywords:
Dao Lan,Abstract
Chinese vocal art is currently experiencing a stage of active development and significant unification in the global context. At the same time, there remain representatives who successfully synthesize modern musical art with the country's traditional musical instruments, poetry and, in general, elements of musical folklore, etc., within the limits of certain musical styles, for example, "Xinjiang". The article is devoted to the compositional and performing work of the composer and singer Dao Lan, who is one of the most popular representatives of the "Xinjiang style". The article contains an analysis of the characteristic features of the "Xinjiang style", in particular: the wide use of folk Xinjiang musical instruments; plot connection of works with Xinjiang folk wisdom, legends, fairy tales; the use of ancient poetic rhyme; inclusion of phraseological units or whole sentences in other languages in the lyrics of songs. The article also examines the performance style of Dao Lan, which is characterized by the synthesis of various methods of sound production, in particular, folk-ethnic, academic and traditional for Chinese opera, as well as various manners, in particular, the "chen sheng" variety of the Daolan-Mukam manner and the "gao qiang" manner ". The article examines the song "The First Snow of 2002" from Dao Lan's album of the same name, which brought the singer popularity; "Reflections on combat friends", in which the Uyghur instrument tanbur is used; "The grapes reached Turfan", the material for which was a Xinjiang legend and which can be considered an example of the "Xinjiang style" based on a combination of factors. The article concludes that Dao Lan's compositional and performing work is synthetic and characteristic of the whole layer of musical art of the PRC, as it combines traditional regional features with modern foreign vocal art, and the interpenetration of elements of musical art from different countries, their mixing causes the formation of original products musical creativity.
References
Бойко А. М. Специфіка китайського вокального мовлення Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців : матеріали XVIIІ Міжнародної науково-творчої конференції студентів та аспірантів (Харків, 22–23 березня 2018 р.) / Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського / ред.-упоряд. М. Ю. Борисенко. Харків : Вид- во «Водний спектр Джі-Ем-Пі», 2018. С. 20–21.
王鑫,赛雅拉 阿巴索夫,马草原. 新疆民族唱法的音色分析 // 新疆艺术 学院学报. 2015 年. 第2 期. 第 28–46 页. (Вань Сінь, Сайяла Ебасофу, Ма Цао Юань. Аналіз сінцзянських народних вокальних манер. Сінцзянський інститут мистецтв. 2015. № 2. С. 28–46.)
杜海燕. 川剧高腔唱法与民族唱法比较. 作家. 2014 年.第2 期.第 179–180 页. (Ду Хай Янь. Порівняння вокальної манери сечуаньської опери гао цян та китайської народної манери співу. Письменник. 2014. № 2. С. 179–180.)
赵培文. 中国流行音乐的两种趋势 人民音乐. 1986 年. 第8 期. 第7–8页 . (Чжао Пей Вень. Дві тенденції в сучасній китайській музиці. Народна музика. 1986. № 8. С. 7–8.)
李树琼. 刀郎音乐作品的艺术特点与影响分析. 音乐创作. 2009 年. 第2 期. 第115–117 页. (Лі Шу Цюн. Музичні твори Дао Лана та їх художні особливості. Музична творчість. 2009. № 2. С. 115–117.)
沈维琼. 刀郎歌词对民歌传统的承袭. 伊犁师范学院学报. 2013 年. 第3 期. 79–82 页. (Шень Вей Цюн. Тексти музичних творів Дао Лана, в яких унаслідуються традиції народних пісень. Журнал Ілїйського педагогічного університету. 2013. № 3. С. 79–82.)