THE ROLE OF THE TRUMPET IN THE INSTRUMENTAL GENRES OF THE BAROQUE ERA: HISTORY AND PERFORMANCE TRADITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.7Keywords:
trumpet, Baroque music, instrumental genres, performance tradition, brass instruments, music history, Baroque interpretation, ensemble performanceAbstract
The article explores the peculiarities of trumpet performance within the context of Baroque instrumental music and reveals the role of this instrument in shaping genre traditions. Particular attention is given to the historical development of the trumpet, its structural features, acoustic characteristics, and technical approaches that determined the nature of Baroque performance. In the modern artistic environment, the revival and interpretation of early music, particularly Baroque works, are of great importance, driven by performers’ pursuit of a deeper understanding of style, the enhancement of technical mastery, and the cultivation of stage virtuosity.The study provides a detailed analysis of the types of trumpets of the Baroque period and their impact on the development of musical genres such as the overture, dance suite, sonata, and concerto. It examines the specificity of performing trumpet parts in ensemble settings with strings and basso continuo, as well as their interaction with different textural types of music—polyphonic and homophonic- harmonic. Based on the analysis of trumpet works, the article emphasizes the importance of solo passages, the use of concert-virtuosic techniques, and expressive means characteristic of Baroque music.This research aims at a comprehensive study of Baroque stylistic features, discloses the specificity of the trumpet repertoire’s genre organization, and demonstrates how historical performance traditions influence contemporary practices. It also highlights the methodological value for musicians and educators, as the findings can be applied to improving performers’ technical and stage training, as well as to deepening the interpretation of Baroque works in today’s musical environment. In addition, the article emphasizes the importance of studying historical sources, music editions, and performance traditions for the accurate reproduction of past musical epochs. It further draws attention to the perspective of integrating this knowledge into modern educational programs for the development of musical culture and performance mastery.
References
Апатський В. Віхи історії духового виконавства в Україні. Муз. виконавство. К., Вип. 1. 1999. 153 с.
Апатський В. Духові інструменти в музичному житті людства. Мист. обрії’99: Альм. К., 2000. С. 105–115.
Баланко М. Труба в інструментальному театрі Володимира Рунчака. Київське музикознавство: культурологія та мистецтвознавство. 2010. В. 34. С. 24–32.
Богданов В. О. Історія духового музичного мистецтва України (від найдавніших часів до початку ХХ століття) : монографія. Харк. держ. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2007. 2-ге вид., випр. і доповн. 349 c.
Вар’янко О. Культурно-історичні передумови становлення барокової трубної сонати в жанровому просторі камерно-інструментальної музики кінця XVII- початку XVIII ст. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство, Вип. 10–11. 2007. С. 281–284.
Вар’янко О. Українська соната для труби і фортепіано: Тенденції розвитку жанру. Мистецтвознавчі записки, 25. 2014. С. 129–134.
Гишка І. С. Звукотворчий компонент трубного виконавства: традиції та базинг : дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Львівська держ. музична академія ім. М.В.Лисенка. Л., 2005. 293 с.
Денисенко М. Квінтети для духових українських інструментів кінця ХХ ст. та європейська ансамблева традиція. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2008. С. 114–127.
Круль П.Ф. Духовий інструментарій в історії музичної культури України: підручник. Івано-Франківськ: Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2013. 219 с.
Латко В. Б. Історичні виміри виконавства на мідних духових інструментах : педагогічний аспект. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 63. С. 99–102.
Марценюк Г. Генезис Київської школи гри на тромбоні. Науковий вісник: зб. наук. Праць. Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ: Вид-во НМАУ, 2014. С. 129–145.
Посвалюк В.Т. Історія виконавства на трубі в Україні. Київ: КНУКіМ. 2006. 220 с .
Рудчук Ю.А. Духові інструменти в Україні як складова частинаоркестрового мистецтва. Нові дні. – Tоrоntо, оnt. Cаnаdа, 1994. – вересень-жовтень. С. 32–34.
Слупський В. В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття. Дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2018. 20 с.
Цюлюпа С. Д. Еволюція духового інструментально-оркестрового музичного мистецтва. Нова педагогічна думка. 2011. № 4. С. 168–172.
Fantini, G. Mоdo per imparare a sonare di tromba. Ігно Конфорці (ред.). Facsimile edition. 1638. 90 p.
Stoltzfus, A. M. Was there a trumpet sonata before the late seventeenth century? ProQuest Dissertations Publishing. 2010. 60 p.









