РОЛЬ ТРУБИ В ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ ЖАНРАХ БАРОКОВОЇ ЕПОХИ: ІСТОРІЯ ТА ВИКОНАВСЬКІ ТРАДИЦІЇ

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Єременко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-9328-1726
  • Валентин Олександрович Лігус Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0003-2430-0166

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.7

Ключові слова:

труба, барокова музика, інструментальні жанри, виконавська традиція, духові інструменти, історія музики, барокова інтерпретація, ансамблеве виконання

Анотація

У статті досліджуються особливості виконавства на трубі в контексті інструментальної музики барокової епохи та розкривається роль цього інструмента у формуванні жанрових традицій. Велике значення приділяється історичному розвитку труби, її конструктивним особливостям, акустичним характеристикам і технічним прийомам, які визначають характер виконання музики бароко. У сучасному мистецькому середовищі важливого значення набуває відродження та інтерпретація старовинної музики, зокрема творів бароко, що обумовлено прагненням виконавців до глибшого осмислення стилю, підвищення технічної майстерності та розвитку сценічної віртуозності.У статті аналізуються різновиди трубних інструментів епохи бароко та їх вплив на формування музичних жанрів, зокрема увертюри, танцювальної сюїти, сонати та концерту. Розглядається особливість виконання трубних партій у ансамблі з іншими інструментами, зокрема струнними та бассо контінуо, та їх взаємодія з різними фактурними типами музики –поліфонічними й гомофонно-гармонічними. На основі аналізу творів для труби підкреслюється значення солюючих партій, використання концертно-віртуозних прийомів та виражальних засобів, характерних для барокової музики.Дослідження спрямоване на комплексне вивчення стилістичних особливостей бароко, розкриває специфіку жанрової організації репертуару та демонструє, як історичні традиції виконання впливають на сучасні виконавські практики. Воно також підкреслює методологічну цінність для музикантів і педагогів, оскільки результати аналізу можуть використовуватися для удосконалення технічної та сценічної підготовки виконавців, а також для більш глибокої інтерпретації творів бароко у сучасному музичному середовищі. Додатково, стаття висвітлює важливість дослідження історичних джерел, нотних видань та виконавських традицій для точного відтворення музики минулих епох. Також акцентується увага на перспективі інтеграції цих знань у сучасні освітні програми для розвитку музичної культури та виконавської майстерності.

Посилання

Апатський В. Віхи історії духового виконавства в Україні. Муз. виконавство. К., Вип. 1. 1999. 153 с.

Апатський В. Духові інструменти в музичному житті людства. Мист. обрії’99: Альм. К., 2000. С. 105–115.

Баланко М. Труба в інструментальному театрі Володимира Рунчака. Київське музикознавство: культурологія та мистецтвознавство. 2010. В. 34. С. 24–32.

Богданов В. О. Історія духового музичного мистецтва України (від найдавніших часів до початку ХХ століття) : монографія. Харк. держ. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2007. 2-ге вид., випр. і доповн. 349 c.

Вар’янко О. Культурно-історичні передумови становлення барокової трубної сонати в жанровому просторі камерно-інструментальної музики кінця XVII- початку XVIII ст. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство, Вип. 10–11. 2007. С. 281–284.

Вар’янко О. Українська соната для труби і фортепіано: Тенденції розвитку жанру. Мистецтвознавчі записки, 25. 2014. С. 129–134.

Гишка І. С. Звукотворчий компонент трубного виконавства: традиції та базинг : дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Львівська держ. музична академія ім. М.В.Лисенка. Л., 2005. 293 с.

Денисенко М. Квінтети для духових українських інструментів кінця ХХ ст. та європейська ансамблева традиція. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2008. С. 114–127.

Круль П.Ф. Духовий інструментарій в історії музичної культури України: підручник. Івано-Франківськ: Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2013. 219 с.

Латко В. Б. Історичні виміри виконавства на мідних духових інструментах : педагогічний аспект. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 63. С. 99–102.

Марценюк Г. Генезис Київської школи гри на тромбоні. Науковий вісник: зб. наук. Праць. Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ: Вид-во НМАУ, 2014. С. 129–145.

Посвалюк В.Т. Історія виконавства на трубі в Україні. Київ: КНУКіМ. 2006. 220 с .

Рудчук Ю.А. Духові інструменти в Україні як складова частинаоркестрового мистецтва. Нові дні. – Tоrоntо, оnt. Cаnаdа, 1994. – вересень-жовтень. С. 32–34.

Слупський В. В. Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття. Дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2018. 20 с.

Цюлюпа С. Д. Еволюція духового інструментально-оркестрового музичного мистецтва. Нова педагогічна думка. 2011. № 4. С. 168–172.

Fantini, G. Mоdo per imparare a sonare di tromba. Ігно Конфорці (ред.). Facsimile edition. 1638. 90 p.

Stoltzfus, A. M. Was there a trumpet sonata before the late seventeenth century? ProQuest Dissertations Publishing. 2010. 60 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28